TY - JOUR ID - 10008 TI - بررسی تاثیر عرضه و تقاضای اطلاعات در فضای مجازی بر میزان سودآوری سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران JO - مطالعات تجربی حسابداری مالی JA - QJMA LA - fa SN - 2821-0166 AU - شیرکوند, سعید AU - فلاح پور, سعید AU - صبائی, امیرمهدی AD - استادیار، مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 61 SP - 131 EP - 155 KW - عرضه اطلاعات KW - تقاضای اطلاعات KW - بازده سهام KW - مدلهای خود توضیح برداری DO - 10.22054/qjma.2019.44267.2026 N2 - هم اکنون حجم قابل توجهی از اطلاعات مالی و غیر مالی مستخرجه از صورت های مالی و سایر منابع اطلاعاتی در ارتباط با یک سهم از طریق فضای مجازی و منابع خبری شاغل در این حوزه منتقل می شود که این اطلاعات نقش بسزایی را در شکلدهی تقاضا برای یک سهم و نهایتاً بازده آن سهم دارد، بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی اثر عرضه و تقاضای اطلاعات از طریق فضای مجازی پرداخته است تا مشخص نماید آیا عرضه و تقاضای اطلاعات می تواند بر بازده و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار اثر معناداری داشته باشد یا خیر. پژوهش حاضر در دوره زمانی 1392 تا 1396 در بین 50 شرکت عضو بورس اوراق بهادار به صورت روزانه صورت پذیرفته است، به منظور برآورد اثرات عرضه و تقاضا از مدل خودتوضیح برداری در داده های تابلویی استفاده شده است، هم چنین مدل تصریح شده به روش گشتاورهای تعمیم یافته برآورد گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عرضه و تقاضای اطلاعات هر دو توانسته اند اثر معناداری بر میزان بازده سهام شرکت‌های نمونه مورد بررسی داشته است. هم چنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم عرضه و تقاضای اطلاعات در ریسک بازده نیز در طول زمان در حال افزایش است. UR - https://qjma.atu.ac.ir/article_10008.html L1 - https://qjma.atu.ac.ir/article_10008_7b73c7b4d951f63bba38f695697bd1b7.pdf ER -