دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
4
16
2006
12
22
تاثیر اندازه شرکت بر محتوای اطلاعاتی اعلام سود
1
18
FA
محسن
خوش طینت
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
khoshtinatnik@yahoo.com
صغری
براری نوکاشتی
کارشناس ارشد حسابداری
انتشار صورتهای مالی و اعلام سود حسابداری، اطلاعاتی را به بازار سرمایه منتقل میکند و باعث تغییرات در قیمت و حجم مبادالات سهام میگردد. سوالاتی از این قبیل که آیا از نظر تجربی رابطه ای بین اعلام سود حسابداری و تغییرات قیمت سهام و بازده غیرعادی سهام در دوره زمانی اطراف تاریخ اعلام سود سالانه وجود دارد؟ و اعلامیه های سود اطلاعاتی را به بازار سرمایه منتقل میکند؟ و به طور کلی آیا سود اعلام شده دارای محتوای اطلاعاتی است؟ همواره مد نظر حسابداران میباشد.
با توجه به اینکه بازده غیرمنتظره سهام پس از اعلام سود مربوط به برخی شرکتها، بیشتر از دیگر شرکتها میباشد، این موضوع باعث ایجاد این سوال میشود که چرا بازار به اخبار خوب و بد شرکتها نسبت به برخی شرکتهای دیگر واکنش بیشتری نشان میدهد؟
عوامل زیادی بر ضریب واکنش سود تاثیر دارند که از میان آنها، اندازه شرکت از مواردی است که در ادبیات موضوع در سطح جهان بارها آزمون شده و به عنوان عوامل قوی و تاثیرگذار بر محتوای اطلاعاتی گزارشهای مالی و به خصوص اعلام سود، شناخته شده است. بنابراین سوالهای تحقیق ما به شرح زیر است:
آیا سهامداران نسبت به اعلام خبرسود واکنش نشان میدهند؟
آیا ضریب واکنش نسبت به اعلام سود در بین شرکتها با اندازه های مختلف، متفاوت میباشد؟
برای یافتن پاسخ سوالهای فوق، ما نمونه ای شامل 101 شرکت را در دوره ی سه ساله 1382-1384 مورد بررسی قرار دادیم. نتایج تحقیق نشان داد که بین اعلام سود سالانه و بازده غیرمنتظره اطراف تاریخ اعلام سود رابطه معنی داری وجود دارد. البته مقادیر ضریب همبستگی و ضریب تعیین نشان دهنده یک رابطه مستقیم اما ضعیف میباشد. سپس جهت بررسی سوال دوم، ما ابتدا شرکت ها را براساس اندازه بر مبنای ارزش جمع دارایی ها در پایان سال در سه طبقه، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کرده و سپس برای هر طبقه، آزمون جداگانه انجام دادیم. نتایج نشان داد که بین اعلام سود سالانه و بازده غیرمنتظره در اطراف تاریخ اعلام سود درطبقه شرکتهای بزرگ رابطه معنی داری مشاهده نشد. اما در طبقات شرکتهای کوچک و متوسط رابطه معنی دار بود. و میتوان نتیجه گرفت که بین اندازه شرکت و محتوای اطلاعاتی اعلام سود رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین به افشاء اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط باید بیشتر توجه شود زیرا برای استفاده کنندگان اهمیت زیادی دارد.
اعلام سود,سود سالانه هرسهم,سود غیرمنتظره,اندازه شرکت,بازده غیرمنتظره
https://qjma.atu.ac.ir/article_4223.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4223_c028d88a3d1a06fe884a05db52ac03dd.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
4
16
2006
12
22
ارائه مدلی جهت پیش بینی بحران مالی در شرکتهای ایرانی
19
41
FA
مجید
شریعت پناهی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
محسن
سهرابی عراقی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
با توجه به اینکه نه تنها مدیران به دلیل تصمیم گیری در ارتباط با اتخاذ شیوه های مختلف مدیریت علاقه مند میباشند که بتوانند تا حدودی بروز یا عدم بروز بحران مالی را در سازمان تحت مدیریت خود پیش بینی نمایند، بلکه سرمایه گذاران، ارگانهای مختلف دولتی ار قبیل اداره مالیات، بیمه و ... نیز مایل هستند تا بدانند وضعیت مالی شرکت در آینده چه روندی را خواهد داشت. لذا در این تحقیق سعی شده است که با استفاده از روش های آماری چند متغیره، مدلی را جهت پیش بینی وقوع بحران مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ارائه داد.
با مطالعه تحقیقات انجام شده در گذشته، چه توسط محققین و چه توسط دانشجویانی که قصد تهیه پایان نامه داشته اند، و نظر اکثر کارشناسان مالی، ابتدا به دنبال اثبات این موضوع رفتیم که آیا نسبتهای مالی میتواند وقوع بحران، ورشکستگی یا هرگونه وخامت اوضاع مالی شرکتها را پیش بینی نماید یا نه؟ و اگر چنین است چه نسبتهای مالی با چه ضرایبی میتواند این تمیز را بین دو گروه شرکتهای دارای بحران مالی و فاقد بحران مالی مشخص نماید.
در این تحقیق برای تعریف بحران مالی از سنجه Q توبین استفاده گردید، بدین مفهوم که شرکتهای دارای بحران مالی، شرکتهایی هستند که Q توبین آنها (حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت بر ارزش جایگزینی دارایی های شرکت) کوچک تر از یک باشد و بر عکس Q توبین بالای یک نمایانگر عدم وجود بحران مالی میباشد.
در نهایت، همانطور که در ادامه مقاله خواهد آمد، به سوال تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین نسبتهای مالی و بحران مالی پاسخ مثبت داده شد و مدلی شامل پنج نسبت مالی به شرح، سود قبل از مالیات بر بدهی جاری، ارزش بازار بدهی، نرخ بازار دارایی ها، سود انباشته به کل دارایی ها و بدهی بلندمدت به دارایی به ترتیب با ضرایب 0.713، 0.93، 0.38، 3.646، و 0.22 نیز جهت تمیز دو گروه شرکت ارائه گردید.
نسبت های مالی,بحران مالی,Q توبین,زداسکور
https://qjma.atu.ac.ir/article_4224.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4224_d1db364df45352d92d31b8f135ff3b23.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
4
16
2006
12
22
عوامل موثر بر به موقع بودن گزارش حسابرسی
43
69
FA
فرخ
برزیده
0000-0001-8729-7991
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
fbarzideh@yahoo.com
مرتضی
معیری
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری
یکی از مهمترین عوامل کیفی صورتهای مالی، به موقع بودن اطلاعات مندرج در آنها میباشد. درک و شناسایی این موضوع که مدت زمان حسابرسی میتواند عاملی مهم و اثرگذار بر به موقع بودن ارائه اطلاعات مالی میباشد، باعث گردید تا مطالعات، درباره تاخیر ارائه گزارش حسابرسی، آغاز گردد. تحقیق حاضر نیز سعی دارد تا در جهت این مطالعات، مسئله تاخیر حسابرسی (به موقع بودن گزارش حسابرسی) را بین شرکتهای ایرانی مورد بررسی قرار دهد. در این تحقیق، تاخیر حسابرسی، به عنوان فاصله زمانی (تعداد روز) از تاریخ پایان سال مالی شرکتها الی تاریخ گزارش حسابرسی آنها تعریف گردیده است. نمونه انتخابی دربرگیرنده تعداد 233 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1382 الی 1384 میباشد. نتایج آمار توصیفی حاکی از آن است که میانگین تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی حدود 84 روز بوده است. جهت انجام این تحقیق پنج فرضیه عنوان گردید تا ارتباط بین تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی، با اندازه شرکت، سودآوری شرکت، رسیک شرکت (ریسک مالی)، حسابرس و تاریخ پایان سال مالی مورد بررسی قرار گیرد. جهت انجام بررسی های لازم، از تجزیه و تحلیل های همبستگی یک متغیره، همبستگی چند متغیره، و نیز آزمون t استفاده شده است. نتایج تحقیق انجام شده بر نمونه انتخابی، حاکی از آن است که تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی به طور با اهمیتی برای شرکتهای دارای تاریخ پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند، بیشتر بوده است و سایر فرضیه های تحقیق مورد پذیرش قرار نگرفت.
تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی,اندازه شرکت,اعتبار موسسه حسابرسی,ریسک شرکت و سودآوری شرکت
https://qjma.atu.ac.ir/article_4225.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4225_9ef4162f5a46fc75738469f97c51c252.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
4
16
2006
12
22
بررسی رفتار هزینه توزیع و فروش و عمومی و اداری بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
71
89
FA
محمدحسین
قائمی
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی
ghaemi_d@yahoo.com
معصومه
نعمت الهی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
تحقیق انجام شده با عنوان بررسی رفتار هزینه توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکتهای تولیدی که از نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات مندرج در صورتحساب سود و زیان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای اطلاعات دوره زمانی 1375 الی 1383 انجام پذیرفته و هدف از انجام آن یافتن رابطه علت و معلولی درآمد فروش و هزینه و بررسی صفت چسبندگی دو هزینه مذکور بوده است. چسبندگی هزینه در این تحقیق به معنی آن است که با افزایش فعالیت هزینه ها با سرعت بیشتری افزایش میابند نسبت به زمانی که با کاهش فعالیت کاهش میابند. به منظور بررسی چسبندگی با استفاده از رابطه درآمد فروش با هریک از هزینه های مذکور چسبندگی هزینه ها از طریق رگرسیون سه متغیره بررسی شد.
طبق نتایج این تحقیق، هر یک از هزینه های بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه توزیع و فروش و عمومی و اداری چسبنده میباشد.
چسبندگی,هزینه,درآمد فروش
https://qjma.atu.ac.ir/article_4226.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4226_39e3ff6107533c47d280778aff8239c5.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
4
16
2006
12
22
عوامل موثر بر مطلوبیت گزارشگری مالی
91
125
FA
عباس
هشی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
گزارش حسابرسی مستقل حاوی اظهار نظر مطلوب (منصفانه) که همراه گزارش های مالی با بازار سرمایه ارائه میشود، مورد استفاده افراد ذی نفع و ذی علاقه قرار میگیرد. در مقررات بازار سرمایه، پذیرش و تداوم نام شرکتها در فهرست بورس، مستلزم ارائه گزارشهای مالی شفاف و خالی از اشکال است. به همین دلیل نام شرکتی که گزارشگری حاوی عدم اظهار نظر و یا اظهار نظر منفی حسابرس است، از فهرست بورس حذف میشود که تبعات نامطلوب برای شرکت و افراد ذی نفع در آن به همراه دارد. در بازار سرمایه اکثر کشورها (از جمله چین)، در مواردی که گزارش حسابرس حاوی اظهار نظر مشروط و یا بندهای توضیحی موثر بر صورتهای مالی است، مهلت مشخصی برای رفع اشکالات به شرکتها داده میشود تا با رفع آنها، امکان صدور گزارش اصلاح شده فراهم شود. از آنجا که در بازار سرمایه ی ایران صدور گزارش حسابرسی تعدیل شده مرسوم تر است، در این مقاله پژوهشی به مطالعه عوامل موثر بر مطلوبیت (منصفانه بودن) گزارشگری مالی در چهارچوب اعتباردهی به آنها از طریق ارائه گزارش حسابرسی حاوی اظهارنظر مطلوب (منصفانه) پرداخته شده است. برای مطالعه، 143 شرکت فهرست شده در بورس و اوراق بهادار برای یک دوره 7 ساله به روش مناسب آماری انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت و عوامل و متغیرهای موثر بر گزارشگری مالی شرکتها در بازار سرمایه مشخص گردید. یافته های پژوهش نشان میدهد که بهبود گزارشگری مالی طی دوره زمانی مورد مطالعه در بازار سرمایه از روند مناسبی برخوردار بوده است.
افشا,گزارشگری مالی,مطلوبیت گزارشگری مالی,اندازه شرکت,نوع مالکیت,نوع صنعت
https://qjma.atu.ac.ir/article_4227.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4227_99a456feb859816c7488e0ce3caca45f.pdf