دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
بررسی اثرات اقتصادی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت خودرو با نگرش به روش های نوین حسابداری مدیریت در شرکت ایران خودرو
1
23
FA
علی
ثقفی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
asaghafi20965@gmail.com
رحیم
رباب اسماعیلی
مدرس دانشگاه
این پژوهش تجربی و کاربردی، اثرات اقتصادی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی با تاکید خاص بر صنعت خودرو را بررسی کرده است. کنکاش در پژوهش های انجام شده و ادبیات پژوهش نشان دهنده انعکاس آثار پیوستن به WTO در قیمت و کیفیت محصولات متبلور میشود. انجام پژوهشی پیمایشی با استفاده از بخش بندی بازار خودرو در ایران و مقایسه آن با بازار اروپا بیانگر کاهش قیمت خودرو داخلی حدودا 30% با حفظ و افزایش کیفیت محصول ضرورتی برای حضور در بازار رقابتی جهان می باشد. <br />همچنین نتایج حاصل از همه پرسی انجام شده و آزمون فرضیات پژوهش نشان میدهد که برای رسیدن به چنین هدفی و حضور در بازار رقابتی (جهانی)، سیستم هزینه یابی هدفمند برای مدیریت هزینه به عنوان راه حلی انتخابی در کاهش بهای تولید است. این سیستم برای پژو 405 که نمونه بارز تقاضای خودرو در سالهای آینده است، به صورت عملی طراحی، پیشنهاد و مورد پذیرش قرار گرفت.
https://qjma.atu.ac.ir/article_4065.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4065_bfbe37e36a360f22606ffcdd5c691c0e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
بررسی تجربی سازه های مهم در تعیین قراردادها، شاخصها و پارامترهای پاداش مدیران عامل شرکتها در ایران
25
60
FA
محمد
نمازی
استاد دانشگاه شیراز
email: mnamazi@rose.shiraz.ac.ir
محمد
سیرانی
استادیار دانشگاه آمریکایی هاوایی (A.H.U.)
این مقاله با استفاده از تئوری نمایندگی (کارگزاری) به بررسی دو موضوع مهم میپردازد: 1) ارتباط پاداش مدیران عامل شرکت ها در ایران با سود حسابداری، رشد سود ارزش افزوده بازار، 2) مطالعه سازه های مهم در تعیین پاداش مدیران عامل. در مورد اول، از اطلاعات شرکتهای سودده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقطع سالهای 1376 تا 1380 استفاده گردیده و از روش تحلیل واریانس ورگرسیون استفاده شده است. در مورد دوم، پژوهش پیمایشی از طریق ارسال پرسشنامه و جمع آوری نظرات مدیران عامل و مشاوارن نهادها، شرکت های سرمایه گذاری و سازمانهای صنعتی انجام پذیرفته و فن های آماری آزمون دو جمله ای و آزمون تحلیل واریانس فریدمن، کروسکال- ولیس به کار رفته، و در پایان، خلاصه یافته ها نتایج هریک از موارد بالا ارایه گردیده است.
https://qjma.atu.ac.ir/article_4066.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4066_25e47bbd6dc281992d1aff578e585857.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
بررسی اهمیت شاخص های تقلب بالقوه مالی
61
94
FA
محمد رضا
نیکبخت
0000-0001-7909-4967
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
mnikbakht@ut.ac.ir
محمد جواد
شیخ
دکتری حسابداری دانشگاه تهران
در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت هشداردهنده توسط دو گروه شناسایی شده اند. همچنین با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی به روش اکتشافی مشخص گردید که این علایم از 5 عامل به ترتیب ریسک پذیری و خطر جویی، ویژگیهای مدیریت، ویژگی های اقتصادی، بی ثباتی، ناتوانی و ناکافی بودن سودآوری، ویژگی های ساختاری اشباع شده اند. به علاوه نتایج آزمون t موید عدم وجود تفاوت معنی دار در اکثر علایم هشداردهنده است.
علایم هشدار دهنده,تقلب,اشتباه,ریسک حسابرسی,تحلیل عاملی
https://qjma.atu.ac.ir/article_4067.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4067_a87baa15b4d4011a63698b77cb46563c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
ادارک اطلاعات حسابداری، قضاوت نسبت به آنها و اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری
95
130
FA
محمد
عرب مازاریزدی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
ابوالقاسم
مسیح آبادی
دکتری حسابداری
abolghasem.masihabadi@gmail.com
هدف از این مقاله تحقیقی، بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری بر فرآیندهای ادراک، قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاران است. برای رسیدن به هدف از مدل مفهومی فرآیند شناختی برمبنای نظریه موسوم به مدل سازی ساختاری کوواریانسی (مدل سازی علّی) استفاده شده است. اینکه: آیا فرآیند های ادراک، قضاوت و تصمیم گیری تمام سرمایه گذاران، در مواجهه با اطلاعات حسابداری، از نظر ارزیابی اطلاعات و دقت و صحت تصمیم گیری یکسان است؟، سوال اساسی تحقیق را تشکیل میدهد. برمبنای شاخص تعیین نوع شخصیت، سرمایه گذاران مورد آزمون در یکی از دو گروه عمده "اطلاعات مداران" و "مفهوم مداران" قرار گرفتند. این سرمایه گذاران که از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های سرمایه گذاری بودند پس از ارزیابی و قضاوت نسبت به اطلاعات مالی شرکت های واقعی به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در آنها پرداختند. در این تحقیق اصول مستخرجه از روانشناسی با دستاوردهای متدولوژیکی در روان سنجی، اقتصاد سنجی، و آمار در قالب مدل سازی ساختاری کوواریانسی تلفیق گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که اطلاعات حسابداری بر ادراک و قضاوت سرمایه گذاران "اطلاعات مدار" و "مفهوم مدار" اثر میگذارد و ادراک و قضاوت در هر دو گروه عامل مهم و تعیین کننده ی سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری است. از طرف دیگر، فرآیندهای ادراکی، قضاوتی و تصمیم گیری سرمایه گذاران یکسان نیست. تصمیم گیرندگان اطلاعات مدار درست تر تصمیم میگیرند و تصمیم گیرندگان مفهوم مدار اطلاعات مالی (نسبت های مالی) را درست تر ارزیابی میکنند.
https://qjma.atu.ac.ir/article_4068.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4068_d3a81e079342911653c975044bb6ef8e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
ارتباط و همبستگی شاخص های داخلی ارزش آفرینی واحدهای تجاری با شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد
131
155
FA
محمد حسین
دستگیر
استادیار گروه حسابداری دانشگاه شهید چمران
ناصر
ایزدی نیا
عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه اصفهان
naser,izadini@gmail.com
ارزشیابی اوراق بهادار با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های آزاد نقدی از شیوه های مطرح در کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظام اقتصاد آزاد است. اجرای این مدل ها نیازمند فرآیند محاسباتی بالنسبه طولانی و پیچیده میباشد و به همین دلیل در نگرش اولیه اجرای این مدلها در عمل دشوار به نظر میرسد. یکی از اهداف پژوهش حاضر آن بوده است که آیا در چهارچوب متداول حسابداری تعهدی و گزارشگری مالی میتوانیم به ارزشیابی واحدهای تجاری و تعیین ارزش سهام بپردازیم یا اینکه در شرایط فعلی امکان اجراء این مدل ها در بازار سرمایه ایران نمیباشد. از طرف دیگر پشتیبانی از زمینه های اجرایی این مدل نیازمند تحقیقات تجربی در خصوص تشخیص ارتباط و همبستگی بین معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری (شاخص های داخلی ارزیابی عملکرد) با ارزشهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه (شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد) میباشد. در این مقاله که حاصل پژوهشش تجربی در حوزه حسابداری و مالی است، فرضیاتی در خصوص ارتباط بین معیارهای ارزش آفرینی شرکت ها یعنی شاخص های ناشی از EVA و FCF با معیارهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه یعنی معیارهای ناشی از ارزش بازار شرکت ها (MA) ارزش افزوده بازار (MVA) مطرح میگردد و پس از محاسبه متغییرهای تحقیق با استفاده از روش های مناسب آماری به تحلیل یافته های تحقیق پرداخته میشود.
نتیجه نهایی حاصل از تحقیق موید آن است که پس از پاره ای اصطلاحات در فرآیند گزارشگری مالی قادریم برمبنای اطلاعات موجود به ارزشیابی واحد های تجاری و تعیین ارزش سهم در مقطع زمانی خاصی بپردازیم.
همچنین نتایج حاصل از آزمون آماری فرضیات تحقیق موید آن است که در عمده گروههای صنعت مورد مطالعه ارتباط و همبستگی بین شاخص های داخلی ارزش آفرینی و شاخص های ناشی از قضاوت بازار سرمایه برقرار است و ارزش های ناشی از قضاوت بازار بی ارتباط با معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری نیست.
ارزشیابی واحدهای تجاری,ارزش افزوده اقتصادی,جریانهای آزاد اقتصادی,ارزش بازار,ارزش افزوده بازار,ارزشیابی سهام
https://qjma.atu.ac.ir/article_4069.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4069_a940ec8818fde3f48679cf7a54a35753.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2538-2519
2
5
2004
03
20
آگاهی حسابرسان از استاندارهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی
157
169
FA
یحیی
حساس یگانه
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
z_hajiha@yahoo.com
پژمان
روحی
کارشناس ارشد حسابداری
در ساختار اجتماعی-اقتصادی کنونی با تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران، وظیفه اظهار نظر نسبت به صورت حسابهای مالی به حسابرسان مستقل واگذار شده است. ایفای این مسئولیت که متضمن ارائه ی خدمات مطمئن به جامعه است، باید در قالب اصئل و ضوابط حرفه ای و مدونی انجام گیرد. این اصول و ضوابط در حرفه حسابرسی که هدف آن اعتباربخشی است، استانداردهای حسابرسی خوانده میشود.
در این پژوهش بحث از آن است که آیا پس از گذشت نزدیک به سه سال از لازم الاجرا شدن استانداردهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی، حسابرسان نسبت به استاندردهای حسابرسی ملی و تغییرات صورت گرفته نسبت به وضعیت قبل آن آگاهی کافی دارند، تا در مراحل مختلف کار حسابرسی آنرا رعایت کرده و مدنظر قرار دهند؟
نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که 75 تا 90 درصد حسابرسان از استاندردهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی آگاهی کافی دارند، ولی این آگاهی در سطح کلیه ی استانداردهای یکسان نمیباشد.
https://qjma.atu.ac.ir/article_4070.html
https://qjma.atu.ac.ir/article_4070_52eeab5d8b8030e420b5d467a64009d2.pdf