%0 Journal Article %T مدلی برای رتبه بندی سنجه‌های کیفیت سود در ایران %J مطالعات تجربی حسابداری مالی %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2821-0166 %A کاشانی‌پور, محمد %A کرمی, غلامرضا %A مرادی جزء, محسن %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 16 %N 62 %P 127-150 %! مدلی برای رتبه بندی سنجه‌های کیفیت سود در ایران %K کیفیت سود %K جنبه حسابداری %K جنبه بازار %K جنبه مدیریتی %R 10.22054/qjma.2019.10425 %X نظر به اهمیت و جایگاه سود در میان اطلاعات گزارشگری مالی، در این تحقیق سعی شده است با استفاده از نظر خبرگان مدلی برای رتبه بندی کیفیت سود ارائه شود. از این رو، پس از بررسی ادبیات نظری و منابع کیفیت سود، مدل مفهومی و پرسشنامه پژوهش تدوین گردید. براساس مدل مفهومی تدوین شده، سه جنبه حسابداری، بازار و مدیریتی به عنوان ابعاد مدل انتخاب شدند. هر کدام از این ابعاد دارای سنجه ها (حسابداری 8 سنجه، بازار 5 سنجه و مدیریتی شامل 3 سنجه) می‌باشند. پرسشنامه پژوهش در معرض نظر خواهی 21 نفر از خبرگان رشته‌های حسابداری و مدیریت مالی که دارای سوابق کافی تجربی و دانشگاهی در این موضوع بوده‌اند، قرار گرفت و با استفاده از روش‌های فرایند تحلیل سلسه مراتبی و روش ترجیح بر اساس مشابهت به راه حل ایده‌آل نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی پژوهش استخراج گردید. در این مدل با استفاده از روش علمی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل نتایج، وزن هر یک از ابعاد و سنجه‌ها مشخص گردید. نتایج پژوهش، نشان می دهد که ابعاد حسابداری، بازار و مدیریتی به ترتیب با ضرایب 581/0، 295/0 و 124/0 دارای تاثیر در مدل کیفیت سود می‌باشند. همچنین نرخ سازگاری در روش تحلیل سلسله مراتبی برای کلیه ابعاد کمتر از 10 درصد و قابل قبول می‌باشد. همچنین، یافته‌های تحقیق نشان می دهد که بیشترین تاثیر سنجه آگاهی دهندگی به عنوان زیر مجموعه بعد بازار در مدل نهایی  %U https://qjma.atu.ac.ir/article_10425_9e1f15443b6997f0192203262104dff4.pdf