@article { author = {Saghafi, Ali and R. Esmaily, R.}, title = {The Effects of Joining W.T.O on Auto Industry Regarding the New Methods of Management Accounting in Iran Khodro}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {1-23}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {This Practical and experimental research focuses on the effects of joining Iran to W.T.O with emphasis on auto industry. The aim of this research i s to indicate the influences of joining W.T.O on price and quality. In this research with the use of market segmentation method, Iran's market is compared with the European one. The result shows that for remaining in the world competitive market two factors should be taken into consideration. First, the car price should be decreased up to 30 %. Second, the quality should be increased. For achieving this goal, the system of cost management and target costing seem to be solution for price decrease. This system is accepted and used practically for Peugeot 405 which is the most required car in coming years.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اثرات اقتصادی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت خودرو با نگرش به روش های نوین حسابداری مدیریت در شرکت ایران خودرو}, abstract_fa = {این پژوهش تجربی و کاربردی، اثرات اقتصادی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی با تاکید خاص بر صنعت خودرو را بررسی کرده است. کنکاش در پژوهش های انجام شده و ادبیات پژوهش نشان دهنده انعکاس آثار پیوستن به WTO در قیمت و کیفیت محصولات متبلور میشود. انجام پژوهشی پیمایشی با استفاده از بخش بندی بازار خودرو در ایران و مقایسه آن با بازار اروپا بیانگر کاهش قیمت خودرو داخلی حدودا 30% با حفظ و افزایش کیفیت محصول ضرورتی برای حضور در بازار رقابتی جهان می باشد. همچنین نتایج حاصل از همه پرسی انجام شده و آزمون فرضیات پژوهش نشان میدهد که برای رسیدن به چنین هدفی و حضور در بازار رقابتی (جهانی)، سیستم هزینه یابی هدفمند برای مدیریت هزینه به عنوان راه حلی انتخابی در کاهش بهای تولید است. این سیستم برای پژو 405 که نمونه بارز تقاضای خودرو در سالهای آینده است، به صورت عملی طراحی، پیشنهاد و مورد پذیرش قرار گرفت.}, keywords_fa = {}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4065.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4065_bfbe37e36a360f22606ffcdd5c691c0e.pdf} } @article { author = {Namazi, Mohammad and Sayrani, Mohammad}, title = {Experimental Investigating of Important Structures in Identifying Contracts, Indexes and Parameters for Bonus of CEO's and Compensation Plans}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {25-60}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {This research is carried out by the use of agency theory in considering twoimportant subjects: - Relation of giving bonus to CEO which is compensation plan from accounting profit, profit growth, and Market Value Added (M.V.A.) -Studying important structures in identifying   bonus of CEO's. In  the first  case,  from  the  gathered  information   of  profit  making  companies accepted in Tehran Stock Exchange ( T.S.E. ) in the years  1376 to  1380. Methods used in variance and regression analysis.  In  the  second  case measurement research   has been done by submitting some form of questioners and   gathering viewpoint of managing directors and consultants of holding  companies,  investment  companies  and  industrial organizations by statistical techniques, binomial test and  analysis of variance test and Kruskal- wallis test. At the end, analysis and results research, the summery of above cases has been submitted.}, keywords = {Agency Theory,Tehran Stock Exchange (T.S.E.),CEO's compensation plans,compensation index,Accounting profit,accounting profit growth,Market Value Added}, title_fa = {بررسی تجربی سازه های مهم در تعیین قراردادها، شاخصها و پارامترهای پاداش مدیران عامل شرکتها در ایران}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از تئوری نمایندگی (کارگزاری) به بررسی دو موضوع مهم میپردازد: 1) ارتباط پاداش مدیران عامل شرکت ها در ایران با سود حسابداری، رشد سود ارزش افزوده بازار، 2) مطالعه سازه های مهم در تعیین پاداش مدیران عامل. در مورد اول، از اطلاعات شرکتهای سودده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقطع سالهای 1376 تا 1380 استفاده گردیده و از روش تحلیل واریانس ورگرسیون استفاده شده است. در مورد دوم، پژوهش پیمایشی از طریق ارسال پرسشنامه و جمع آوری نظرات مدیران عامل و مشاوارن نهادها، شرکت های سرمایه گذاری و سازمانهای صنعتی انجام پذیرفته و فن های آماری آزمون دو جمله ای و آزمون تحلیل واریانس فریدمن، کروسکال- ولیس به کار رفته، و در پایان، خلاصه یافته ها نتایج هریک از موارد بالا ارایه گردیده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4066.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4066_25e47bbd6dc281992d1aff578e585857.pdf} } @article { author = {NikBakht, M. R. and Sheikh, M. J.}, title = {A survey of Importance of Financial Fraud Warning Signs}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {61-94}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {I n this research the importance of "warning signs" (Red flags) concerning financial fraud, considering the views and ideas of companies’ accounts managers accepted in Tehran Stock Exchange and opinion and ideas of members of official associations of accountants on evaluation, research  by  different angles between  the above ideas has been accepted. The result of the research reflects that all 42 “warning signs” accepted and declared in questioner by both. In addition by using factor analysis and by discovery methods is five factors described below. I - Acceptance of risks and looking for dangers 2- Management characteristics 3-     Economical characteristics 4-      Constructive characteristics being saturated 5-     Unstableness, inabilities and insufficiency in profit making. In  addition  result  of  the  test  proves  absence  of  significant  difference   i n the most “warning signs” (red flags).}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اهمیت شاخص های تقلب بالقوه مالی}, abstract_fa = {در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار   دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت هشداردهنده توسط دو گروه شناسایی شده اند. همچنین با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی به روش اکتشافی مشخص گردید که این علایم از 5 عامل به ترتیب ریسک پذیری و خطر جویی، ویژگیهای مدیریت، ویژگی های اقتصادی، بی ثباتی، ناتوانی و ناکافی بودن سودآوری، ویژگی های ساختاری اشباع شده اند. به علاوه نتایج آزمون t موید عدم وجود تفاوت معنی دار در اکثر علایم هشداردهنده است.}, keywords_fa = {علایم هشدار دهنده,تقلب,اشتباه,ریسک حسابرسی,تحلیل عاملی}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4067.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4067_a87baa15b4d4011a63698b77cb46563c.pdf} } @article { author = {Arab Mazar Yazdy, M. and Massihabadee, A.}, title = {Perception of Accounting Information Judgment on them and Investments Decision}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {95-130}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to study the effects of accounting information on investors ' perception, judgment, and decision making processes. A cognitive process conceptual model which is based on covariance structural modeling (casual modeling) was used to realize the goal. The main question in this research is: whether all Investors’ perception, judgment and decision making processes, in relation with information assessment and accuracy and soundness decision choices, is the same when they are presented with financial information? Based upon Meyers Briggs Type Indicator (MBTI) subjects were placed in one of two main groups, Data Driven and concept Driven. They were managers and high experts of investment companies, and they decided about investing in real corporations after assessment and judgment on those corporations' financial information. In this research extracted principles of psychology have consolidated with methodology outputs in psychometric, econometric, and statistical techniques in a covariance structural modeling framework. Findings suggest that  accounting    information    effect    on    Data    Driven    and concept  Driven  Investors' perception  and judgment, and  perception and judgment is an  important  determinant  in  investment or non-investment. On the other hand , Investors' perceptual, judgmental and decision choices are  not  the  same,  Data-Driven investors make  better  decisions  and concept-Driven decision makers   evaluate   financial   information (financial  ratios ) more positively.}, keywords = {}, title_fa = {ادارک اطلاعات حسابداری، قضاوت نسبت به آنها و اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری}, abstract_fa = {هدف از این مقاله تحقیقی، بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری بر فرآیندهای ادراک، قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاران است. برای رسیدن به هدف از مدل مفهومی فرآیند شناختی برمبنای نظریه موسوم به مدل سازی ساختاری کوواریانسی (مدل سازی علّی) استفاده شده است. اینکه: آیا فرآیند های ادراک، قضاوت و تصمیم گیری تمام سرمایه گذاران، در مواجهه با اطلاعات حسابداری، از نظر ارزیابی اطلاعات و دقت و صحت تصمیم گیری یکسان است؟، سوال اساسی تحقیق را تشکیل میدهد. برمبنای شاخص تعیین نوع شخصیت، سرمایه گذاران مورد آزمون در یکی از دو گروه عمده "اطلاعات مداران" و "مفهوم مداران" قرار گرفتند. این سرمایه گذاران که از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های سرمایه گذاری بودند پس از ارزیابی و قضاوت نسبت به اطلاعات مالی شرکت های واقعی به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در آنها پرداختند. در این تحقیق اصول مستخرجه از روانشناسی با دستاوردهای متدولوژیکی در روان سنجی، اقتصاد سنجی، و آمار در قالب مدل سازی ساختاری کوواریانسی تلفیق گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که اطلاعات حسابداری بر ادراک و قضاوت سرمایه گذاران "اطلاعات مدار" و "مفهوم مدار" اثر میگذارد و ادراک و قضاوت در هر دو گروه عامل مهم و تعیین کننده ی سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری است. از طرف دیگر، فرآیندهای ادراکی، قضاوتی و تصمیم گیری سرمایه گذاران یکسان نیست. تصمیم گیرندگان اطلاعات مدار درست تر تصمیم میگیرند و تصمیم گیرندگان مفهوم مدار اطلاعات مالی (نسبت های مالی) را درست تر ارزیابی میکنند.}, keywords_fa = {}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4068.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4068_d3a81e079342911653c975044bb6ef8e.pdf} } @article { author = {Dastgir, M. and Izadinia, N.}, title = {Relationship between Internal Measures of Value Creation and External Measures of Operation Evaluation}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {131-155}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {Valuation  of  securities  by  economic  value  added (EVA)  model  and Free cash  flow (FCF  )  model   i s  a  current  procedures  in  free  economy societies. Using such models requires long and complex calculations, therefore, they seem to be difficult to implement in the first sight. One of  the objectives  of  the  present  study  is  to  see  whether  by  using  accrual accounting  reports,  in  the  present  situation  i n  Iran,  is  i t  possible  to value business  entities  and  their  share  values. To  support  the  EVA  and  FCF models empirically, we  need  to  study  the relationship  between  the value creation  measures (internal  measures of operation evaluation ) and  values  the judgment of financial  markets (external  measures  of   operation evaluation ) . This research is in the field of accounting and financial management and its hypotheses are and in connection with the relationship between value creation measures, i.e. EVA and FCF measures, financial market measures such as, market value (MV) and market value added (MVA). The results of this study suggests that with some adjustments to accounts and  financial  reports we  are able to value  business  entities and their  shares  in  a  given  time  period,  and  report  the  gap  between  share values,  based  on  the  EVA  and  the  FCF models , and  market  values  of those shares. The specific results from testing the hypotheses in this study dictate that i n   most industries   there is a meaningful relationship between internal measures of creating value market measures of business entities under study.}, keywords = {Valuation of business entities,Economic Value Added,Free cash flows,Market values,Market Value Added,Share values}, title_fa = {ارتباط و همبستگی شاخص های داخلی ارزش آفرینی واحدهای تجاری با شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد}, abstract_fa = {ارزشیابی اوراق بهادار با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های آزاد نقدی از شیوه های مطرح در کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظام اقتصاد آزاد است. اجرای این مدل ها نیازمند فرآیند محاسباتی بالنسبه طولانی و پیچیده میباشد و به همین دلیل در نگرش اولیه اجرای این مدلها در عمل دشوار به نظر میرسد. یکی از اهداف پژوهش حاضر آن بوده است که آیا در چهارچوب متداول حسابداری تعهدی و گزارشگری مالی میتوانیم به ارزشیابی واحدهای تجاری و تعیین ارزش سهام بپردازیم یا اینکه در شرایط فعلی امکان اجراء این مدل ها در بازار سرمایه ایران نمیباشد. از طرف دیگر پشتیبانی از زمینه های اجرایی این مدل نیازمند تحقیقات تجربی در خصوص تشخیص ارتباط و همبستگی بین معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری (شاخص های داخلی ارزیابی عملکرد) با ارزشهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه (شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد) میباشد. در این مقاله که حاصل پژوهشش تجربی در حوزه حسابداری و مالی است، فرضیاتی در خصوص ارتباط بین معیارهای ارزش آفرینی شرکت ها یعنی شاخص های ناشی از EVA و FCF با معیارهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه یعنی معیارهای ناشی از ارزش بازار شرکت ها (MA) ارزش افزوده بازار (MVA) مطرح میگردد و پس از محاسبه متغییرهای تحقیق با استفاده از روش های مناسب آماری به تحلیل یافته های تحقیق پرداخته میشود. نتیجه نهایی حاصل از تحقیق موید آن است که پس از پاره ای اصطلاحات در فرآیند گزارشگری مالی قادریم برمبنای اطلاعات موجود به ارزشیابی واحد های تجاری و تعیین ارزش سهم در مقطع زمانی خاصی بپردازیم. همچنین نتایج حاصل از آزمون آماری فرضیات تحقیق موید آن است که در عمده گروههای صنعت مورد مطالعه ارتباط و همبستگی بین شاخص های داخلی ارزش آفرینی و شاخص های ناشی از قضاوت بازار سرمایه برقرار است و ارزش های ناشی از قضاوت بازار بی ارتباط با معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری نیست.}, keywords_fa = {ارزشیابی واحدهای تجاری,ارزش افزوده اقتصادی,جریانهای آزاد اقتصادی,ارزش بازار,ارزش افزوده بازار,ارزشیابی سهام}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4069.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4069_a940ec8818fde3f48679cf7a54a35753.pdf} } @article { author = {Hasas Yeganeh, Y. and Roohi, P.}, title = {Awareness of Auditors of Auditing Standards Issued by Auditing Organization}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {2}, number = {5}, pages = {157-169}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {}, abstract = {In the present socio-economic situation, the independent auditors have taken the responsibility of giving opinion on financial statement. To do this task which entails rendering reliable services to the society, they should work according to legal and professional basics and framework. This framework with object of attestation, is named auditing standards. In this research the awareness of auditors of auditing standards which Is issued by auditing organization is investigated. The  results  of  this  study  reveal  that  between  75  to  90  present  of auditors  have  sufficient  awareness  of  auditing  standards, but  the  study also  provides  evidence  that  the  awareness  isn't  the  same  for  all  kind  of different auditing standards.}, keywords = {}, title_fa = {آگاهی حسابرسان از استاندارهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی}, abstract_fa = {در ساختار اجتماعی-اقتصادی کنونی با تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران، وظیفه اظهار نظر نسبت به صورت حسابهای مالی به حسابرسان مستقل واگذار شده است. ایفای این مسئولیت که متضمن ارائه ی خدمات مطمئن به جامعه است، باید در قالب اصئل و ضوابط حرفه ای و مدونی انجام گیرد. این اصول و ضوابط در حرفه حسابرسی که هدف آن اعتباربخشی است، استانداردهای حسابرسی خوانده میشود. در این پژوهش بحث از آن است که آیا پس از گذشت نزدیک به سه سال از لازم الاجرا شدن استانداردهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی، حسابرسان نسبت به استاندردهای حسابرسی ملی و تغییرات صورت گرفته نسبت به وضعیت قبل آن آگاهی کافی دارند، تا در مراحل مختلف کار حسابرسی آنرا رعایت کرده و مدنظر قرار دهند؟ نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که 75 تا 90 درصد حسابرسان از استاندردهای حسابرسی صادره توسط سازمان حسابرسی آگاهی کافی دارند، ولی این آگاهی در سطح کلیه ی استانداردهای یکسان نمیباشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4070.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_4070_52eeab5d8b8030e420b5d467a64009d2.pdf} }