گزارش های حسابداری
علی رحمانی؛ اعظم ولی زاده لاریجانی؛ الهام ربیهاوی
چکیده
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری ...
بیشتر
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در شرکتهای مشمول پیادهسازی و نیز مزایا و چالشهای این پروژه براساس تجربه زیسته مدیران این شرکتها است. همچنین در این تحقیق حمایت هیئتمدیره شرکتها در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش بانکها، بیمهها و شرکتهای بورسی ملزم به پیادهسازی طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار است که در مجموع 77 شرکت را شامل شده است. ابزار جمعآوری این پژوهش، پرسشنامه است. نتایج نشان میدهد که تاکنون بزرگترین چالش پیادهسازی این استانداردها در بانکها هزینه آموزش، در شرکتهای بیمه تفاوت و اختلافات قوانین مالیاتی و استانداردها و در دیگر شرکتهای مشمول، کمبود حسابداران و حسابرسان دارای مهارت فنی اجرای استانداردهای مذکور میباشد. همچنین براساس نتایج تحقیق، مهمترین مزیت پیادهسازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه کاهش هزینه دسترسی به اطلاعات و در بانکها و سایر شرکتهای مشمول وجود یک مجموعه واحد از صورتهای مالی از جنبه مقایسهپذیری، میباشد.
شکراله خواجوی؛ وحید علیزاده
دوره 11، شماره 42 ، تیر 1392، ، صفحه 89-114
چکیده
مدیران شرکتها برای اینکه سرمایهگذاران را در مورد چشماندازهای آتی و اهداف و استراتژیهای شرکت آگاه سازند، دست به افشای داوطلبانه اطلاعات میزنند. ارائهی اطلاعات داوطلبانه مالی و غیرمالی در مورد شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، افزایش نقدشوندگی سهام و در نتیجه بهبود وضعیت مالی شرکت میشود. از این رو در پژوهش ...
بیشتر
مدیران شرکتها برای اینکه سرمایهگذاران را در مورد چشماندازهای آتی و اهداف و استراتژیهای شرکت آگاه سازند، دست به افشای داوطلبانه اطلاعات میزنند. ارائهی اطلاعات داوطلبانه مالی و غیرمالی در مورد شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، افزایش نقدشوندگی سهام و در نتیجه بهبود وضعیت مالی شرکت میشود. از این رو در پژوهش حاضر، رابطه بین سطح افشای داوطلبانه و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا، تأثیر اندازه شرکت، اهرم مالی، قیمت و حجم معاملات سهام نیز کنترل شده است. برای اندازهگیری متغیر سطح افشای داوطلبانه، از چکلیست بوتوسان (1997) که توسط کاشانیپور و همکاران (1388) تعدیل شده است، مورد استفاده قرار گرفت که شامل 71 شاخص در شش بخش کلی پیشینه اطلاعاتی، خلاصهای از نتایج مهم تاریخی، آمارههای کلیدی غیرمالی، اطلاعات بخشها، اطلاعات پیشبینی و بحث و تحلیل مدیریت است. همچنین متغیر عدم تقارن اطلاعاتی با استفاده از مدل ونکاتش و چیانگ (1986) اندازهگیری شده است. برای آزمون فرضیه پژوهش رگرسیون چندمتغیره با استفاده از دادههای ترکیبی مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای بررسی 122 شرکت در دوره زمانی 1382 تا 1390 بیانگر آن است که بین سطح افشای داوطلبانه و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران، رابطه معناداری وجود ندارد.