ابزارهای حسابداری
محسن برزوزاده زواره؛ محمدرضا نیکبخت
چکیده
هدف این مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان اداره کل خزانه کشور پس از اجرای سامانهی درخواست وجه الکترونیکی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) در اداره کل خزانه میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که به لحاظ ماهیت، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان، حسابرسان و مدیران اداره کل خزانه مستقر در وزارت اقتصاد و دارایی و مجریان، ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان اداره کل خزانه کشور پس از اجرای سامانهی درخواست وجه الکترونیکی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) در اداره کل خزانه میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که به لحاظ ماهیت، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان، حسابرسان و مدیران اداره کل خزانه مستقر در وزارت اقتصاد و دارایی و مجریان، متخصصان پیادهسازی سامانهی درخواست وجه الکترونیکی را تشکیل میدهند. 53 نفر از کارکنان با استفاده از روش تمام شماری بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها، از روایی محتوایی استفاده شده است و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 883/0 به دست آمد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عملکرد کارکنان ادارهی کل خزانه برای پرداخت دستگاههای اجرایی ملی کشور پس از اجرای سامانهی درخواست وجه الکترونیکی از منظر کارت امتیازی متوازن (BSC) در حد مطلوب است. مهمترین معیار در ارزیابی عملکرد کارکنان اداره کل خزانه کشور به ترتیب توانمندسازی با میانگین رتبه ی (25/3) بالاترین رتبه، فرهنگ و ارزش با میانگین رتبهی (20/3)، کیفیت دوره آموزشی با میانگین رتبهی (97/2)، رضایت از حرفهگری با میانگین رتبهی (84/2) و رضایت از محیط کار با میانگین رتبهی (75/2) میباشند.
کیفیت حسابرسی
علیرضا جوادی پور؛ جعفر باباجانی؛ قاسم بولو؛ وجه الله قربانی زاده
چکیده
با توجه به نبود پژوهش جامعی در کشور در راستای ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی، پژوهش حاضر بدین موضوع پرداخته و مدلی کاربردی جهت استفاده ذینفعان از فعالیتهای کمیته حسابرسی ارائه شده است. روش پژوهش مورداستفاده در مرحله اول پژوهش استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی از منابع نظری پژوهش بوده ...
بیشتر
با توجه به نبود پژوهش جامعی در کشور در راستای ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی، پژوهش حاضر بدین موضوع پرداخته و مدلی کاربردی جهت استفاده ذینفعان از فعالیتهای کمیته حسابرسی ارائه شده است. روش پژوهش مورداستفاده در مرحله اول پژوهش استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی از منابع نظری پژوهش بوده است. سپس جهت غربالگری شاخصها از روش دلفی فازی استفادهشده و همچنین جهت وزن دهی به هر بعد، مؤلفه و شاخص از روش تصمیمگیری چند معیاره بهترین-بدترین ( BWM) استفاده شده است. مدل بهدستآمده در پژوهش حاضر شامل 3 بخش ارزیابی ویژگیهای فردی اعضای کمیته حسابرسی، ارزیابی فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی و ارزیابی وظایف و مسئولیتهای آن بوده که مدل نهایی شامل 3 بعد، 13 مؤلفه و 78 شاخص است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی بیشترین وزن را در ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی داشته و ارزیابی جلسات کمیته حسابرسی بهعنوان کانون فعالیتهای کمیته حسابرسی دارای بیشترین اهمیت در بین مؤلفههای ارزیابی عملکرد میباشد. همچنین ارتباط مناسب با هیئتمدیره، تأمین منابع کافی برای فعالیتهای کمیته حسابرسی، وجود منشور مصوب کمیته حسابرسی و نظارت بر کنترلهای داخلی و گزارشگری مالی از حیطههای مهم ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی میباشد. نتایج پژوهش همچنین نشاندهنده وجود شکاف معنادار بین وضعیت موجود ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی و مدل بهدستآمده در پژوهش میباشد.
روح اله صدیقی؛ محمد مرفوع؛ علی قاسمی
چکیده
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی برای واحدهای کوچک و متوسط(IFRS For SMEs)، مجموعهای است که نسبت به استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، الزامات کمتری دارد. مجموعه کوچک و متوسط در بسیاری از کشورها پذیرش شده است و در ایران نیز این استانداردها در حال بررسی میباشد. بنابراین ضروری است که این مجموعه استانداردها قبل از بهکارگیری ...
بیشتر
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی برای واحدهای کوچک و متوسط(IFRS For SMEs)، مجموعهای است که نسبت به استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، الزامات کمتری دارد. مجموعه کوچک و متوسط در بسیاری از کشورها پذیرش شده است و در ایران نیز این استانداردها در حال بررسی میباشد. بنابراین ضروری است که این مجموعه استانداردها قبل از بهکارگیری مورد بررسی قرار گیرد. در پژوهش حاضر، با الگوگیری از رویکرد ارزش منصفانه در استانداردهای گزارشگری واحدهای کوچک و متوسط، تاثیر این رویکرد بر شاخصهای عملکرد شرکتهای سرمایهگذاری کوچک و متوسط، مورد بررسی قرارگرفته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تغییرات شاخصهای عملکرد پس از بهکارگیری استانداردهای کوچک و متوسط میباشد. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای زیرمجموعه شرکتهای بورسی که فعالیت آنها سرمایهگذاری است، میباشد که تعداد 95 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند .بازه زمانی تحقیق سالهای 1394 الی 1396 میباشد که با استفاده از دادههای تاریخی در صورتهای مالی حسابرسی شده و ارزش منصفانه پرتفوی سرمایهگذاری این شرکتها بر اساس تابلوی معاملات بورس ، تغییرات نسبت بازده داراییها(ROA) و نسبت بازده حقوق صاحبان سرمایه(ROE) بهعنوان شاخصهای عملکرد، پس از به-کارگیری رویکرد ارزش منصفانه، ازلحاظ آماری بررسی و با شاخصهای مذکور بر اساس استاندارد حسابداری ایران مقایسه شد. نتایج نشان داد که نسبت بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سرمایه بهعنوان شاخصهای عملکرد، پس از بهکارگیری استاندارد بینالمللی گزارشگری مالی برای واحدهای کوچک و متوسط تغییر معناداری پیدا نمیکنند
شکرالله خواجوی؛ محمد سیرانی؛ عباس اللهیاری
دوره 8، شماره 30 ، تیر 1389، ، صفحه 151-177
چکیده
هدف این پژوهش بررسی امکان سنجی کاربرد "تکنیک ارزیابی متوازن" در سنجش عملکرد بیمارستانهای شیراز است. ارزیابی متوازن یکی از تکنیک های حسابداری مدیریت است که برای اولین بار در سال 1992 توسط روبرت کپلن و دیوید نورتون ارائه گردید. ارزیابی متوازن بر چهار منظر یا دیدگاه مختلف سازمان شده که عبارتند از: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی امکان سنجی کاربرد "تکنیک ارزیابی متوازن" در سنجش عملکرد بیمارستانهای شیراز است. ارزیابی متوازن یکی از تکنیک های حسابداری مدیریت است که برای اولین بار در سال 1992 توسط روبرت کپلن و دیوید نورتون ارائه گردید. ارزیابی متوازن بر چهار منظر یا دیدگاه مختلف سازمان شده که عبارتند از: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد. در این پژوهش چهار دیدگاه مربوط به ارزیابی متوازن تحت عنوان سازه های مالی، مشتری، فرایندهای درون سازمانی و فراگیری و رشد در قالب یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری پژوهش نشان داد، شاخص سازی در چهار دیدگاه ارزیابی متوازن در بیمارستانهای شیراز امکان پذیر می باشد، اما تاکنون پیش نیازها و تفکرات لازم جهت پیاده سازی این تکنیک در بیمارستانهای شیراز به خوبی ایجاد نشده است. با بررسی های بیشتر مشخص گردید که دیدگاه مشتری مهمترین عامل و دیدگاه های فرایندهای داخلی، مالی و یادگیری و رشد به ترتیب در رتبه های بعد قرار گرفتند.
حسین اعتمادی؛ مهدی بنانی
دوره 5، شماره 19 ، مهر 1386، ، صفحه 73-91
چکیده
یکی از اهداف سرمایه گذاران از خرید سهام شرکتها، بهره مندی از سود نقدی سهام است. سهامداران به جریانات نقدی مستمر علاقه بیشتری دارند و خواهان کسب اطمینان از دریافت مبالغ مشخص در زمانهای معین هستند، به علاوه پرداخت سود سهام میتواند از سوی اعتباردهندگان و سرمایه گذاران به عنوان نشانه سلامت مالی و وضعیت مطلوب شرکتها تلقی شود. بنابراین ...
بیشتر
یکی از اهداف سرمایه گذاران از خرید سهام شرکتها، بهره مندی از سود نقدی سهام است. سهامداران به جریانات نقدی مستمر علاقه بیشتری دارند و خواهان کسب اطمینان از دریافت مبالغ مشخص در زمانهای معین هستند، به علاوه پرداخت سود سهام میتواند از سوی اعتباردهندگان و سرمایه گذاران به عنوان نشانه سلامت مالی و وضعیت مطلوب شرکتها تلقی شود. بنابراین شرکتها میتوانند با علم به این موضوع از این حربه در جهت دهی به قیمت سهام خود در بازار و نیز هدایت سرمایه داران و سرمایه گذاران استفاده کنند. هدف این تحقیق بررسی وابستگی سود سهام پرداختی با عملکرد شرکت با استفاده از دو معیار ارزیابی عملکرد شامل ارزش افزوده اقتصادی و بازده دارایی ها است. برای بررسی این موضوع نمونه ای مناسب شامل 88 شرکت انتخاب شد و آزمون های آماری لازم همانند آزمون همبستگی به اجرا درآمد، نتایج تحقیق بیانگر آن است که پرداخت یا عدم پرداخت سود نقدی سهام به تنهایی نمیتواند به عنوان نشانه عملکرد مناسب یا نامناسب شرکت تلقی شود.