حسابداری وجنبه های مختلف مالی
فرزاد ایوانی؛ حدیث عبدی؛ فرشید خیراللهی؛ مهری علیمرادی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان و سرمایه-گذاران نهادی، بهعنوان یکی از اصلیترین کاربران صورتهای مالی، به بررسی برداشت سرمایهگذاران از شکاف انتظار معقول حسابرسی (شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف استاندارد حسابرسی) و شکاف نامعقول (غیرقابلتصور) حسابرسی و تأثیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این برداشت، پرداخته شده است. براساس یافتهها و مقادیر مربوط به ضرایب مسیرها، کیفیت حسابرسی و تضمین آموزش حسابرسی بر اطمینان سرمایهگذاران اثر معنادار و مثبتی داشته است. همچنین بین شکاف عملکرد و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران رابطه معنادار و منفی دیده شده است. از دیگر یافتههای این پژوهش، اثر معنادار و مثبت بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر رابطه بین شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران، بوده است؛ از طرفی، برآورد و تحلیل شاخصهای نیکویی برازش با استفاده از نرمافزار Smart-PLS نیز انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی را با نتایج تأیید کرده است.