بررسی رابطه بین خصوصی سازی، استفاده از ابزارهای حسابداری مدیریت و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

زهرا دیانتی؛ امیر علم بیگی؛ مرتضی برزگر

دوره 13، شماره 51 ، مهر 1395

https://doi.org/10.22054/qjma.2020.6790.1250

چکیده
  امروزه، اصلاحات اقتصادی ازنوع خصوصی سازی در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه به عنوان یک رویکرد راهبردی محسوب می شود. هرچه دولت ها بزرگتر شوند، عرصه رقابت در بازارکمترمی شود، بنابراین به نظر می رسد حوزه هایی باید به بخش خصوصی واگذار گردد، تا از این طریق رقابت ایجاد گردد. با حرکت به سمت خصوصی سازی و تغییرات درالگوی رقابت ...  بیشتر

بررسی رابطه بین ریسک پذیری شرکت و عملکرد مالی با تاکید بر سازوکارهای راهبری شرکتی

حمید محمود آبادی؛ زینب زمانی

دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1395، ، صفحه 141-170

https://doi.org/10.22054/qjma.2016.4197

چکیده
  یکی از جنبه های موثر بر عملکرد شرکت ها، میزان ریسک پذیری آن ها است. این پژوهش به بررسی رابطهبین سازوکارهای راهبری شرکتی، ریسک پذیر ی شرکت، عملکر د مال ی و هم چنین اثر سازوکارهایراهبری شرکتی بر رابطه بین ریسک پذیری و عملکرد مالی می پردازد. برای این منظور داده های مربوط به101 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1384 الی ...  بیشتر

بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت ها

غلامحسین اسدی؛ ماریا ایوخنه القیائی

دوره 11، شماره 41 ، فروردین 1392، ، صفحه 83-103

چکیده
  آنچه که امروزه تجربه می شود، تغییر و انتقالی عظیم از منابع مادی به دانش است. اکنون دارایی هایفیزیکی و مالی برای دستیابی به اهداف سازمان، ضروری اما ناکافی هستند. در عوض، دانش، تنظیماتفناوری، روابط خوب با مشتری، سیستم های اطلاعاتی و... که سرمایه فکری سازمان را تشکیل می دهند،به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در عصر اطلاعات شناخته می شوند. باور ...  بیشتر

تاثیر مدیریت هزینه و تمایز محصول بر عملکرد مالی بلند مدت

ساسان مهرانی

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1388، ، صفحه 67-82

https://doi.org/10.22054/qjma.2009.6939

چکیده
  تحقیق حاضر به منظور فراهم آوردن اطلاعاتی در رابطه با تاثیر اعمال استراتژی های انتخابی شرکتها بر عملکرد مالی آنها صورت گرفته است. شرکت هایی که استراتژی مدیریت هزینه را پذیرفته اند از طریق قیمت تمام شده پایین تر نسبت به رقبای خود قادر خواهند بود سهم بازار خود را افزایش دهند. از سوی دیگر شرکت هایی که استراتژی تمایز محصول را به کار می گیرند ...  بیشتر