حسابداری وجنبه های مختلف مالی
زهرا یوسف زاده؛ غلامرضا منصورفر؛ فرزاد غیور
چکیده
چکیدهامروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکتها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوعسازی را با تغییر تجارت خود به بخشهای محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کردهاند. ازطرفی افزایش تنوع محصولات، پوشش تقاضای غیرقطعی مشتریان، مدیریت موجودیها ...
بیشتر
چکیدهامروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکتها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوعسازی را با تغییر تجارت خود به بخشهای محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کردهاند. ازطرفی افزایش تنوع محصولات، پوشش تقاضای غیرقطعی مشتریان، مدیریت موجودیها و اقدام به هنگام از موارد با اهمیت در شرکتهای تولیدی بوده است. براین اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی متنوعسازی بر عملکرد موجودی که یکی از موضوعات مدیریت عملیات بوده با در نظرگرفتن افراز تنوع به مرتبط، غیر مرتبط و بینالمللی بوده است. جامعه آماری بررسی شده مشتمل بر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1388-1397 بوده و نمونهگیری به روش غربالگری صورت گرفته است و تعداد شرکتهای مورد کاوش در نمونه نهایی پژوهش به 120 شرکت رسید و فرضیهها به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج حاصله نشان داده است که متنوعسازی مرتبط و بینالمللی تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد موجودی داشته است. همچنین یافتهها حاکی از آن بوده است که متنوعسازی غیر مرتبط دارای اثر معکوس بر عملکرد موجودی بوده اما، این رابطه از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر پایه نتایج اکتساب شده، افزایش در تنوع مرتبط و بینالمللی محصولات با اتکا به موجودی احتیاطی بالاتر افزایش در فروش را در پی داشته است. به علاوه، علت معنادار نبودن تاثیر متنوعسازی غیر مرتبط بر عملکرد موجودی را میتوان ناشی از هزینههای مربوط به تولید و برنامههای بازاریابی محصولات تولیدی بیان نمود.