گزارش های حسابداری
مظفر جمالیان پور
چکیده
با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی و پویایی بیشتر رسانههای خبری، کانال جدیدی برای انتشار دادهها و اطلاعات مالی ایجاد شده است. در پژوهش حاضر تاثیر انتشار اخبار مرتبط با شرکتهای بورسی بر روی چگونگی (استراتژی) مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفت. شیوه جایگزین کردن هر یک از روشهای مدیریت سود متداول به عنوان استراتژی مدیریت سود مطرح شده است. ...
بیشتر
با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی و پویایی بیشتر رسانههای خبری، کانال جدیدی برای انتشار دادهها و اطلاعات مالی ایجاد شده است. در پژوهش حاضر تاثیر انتشار اخبار مرتبط با شرکتهای بورسی بر روی چگونگی (استراتژی) مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفت. شیوه جایگزین کردن هر یک از روشهای مدیریت سود متداول به عنوان استراتژی مدیریت سود مطرح شده است. بدین منظور اخبار منتشر شده از سوی رسانههای خبری رسمی طی سالهای 1394 تا 1399 پیرامون شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار گردآوری شد. به منظور بررسی استراتژی مدیریت سود از رابطه جایگزینی مدیریت سود اقلام تعهدی و مدیریت سود از طریق رویدادهای واقعی و با بهرهگیری از روش دو مرحلهای هگمن استفاده شد. در نهایت با استفاده از روش تفاضل در تقاضل و حداقل مربعات تعمیم یافته اثر ثابت پنلی فرضیههای مورد نظر آزمون شد. نتایج پژوهش نشان دهنده رفتار متفاوت مدیران در مواجهه با پوشش خبری است و این موضوع باعث رفتار محتاطانهتر مدیران در گزارشگری و مدیریت سود شده است. شرکتها با افزایش فشار رسانهایی علیرغم کاهش استفاده از روشهای مدیریت سود اقلام تعهدی سعی در گسترش استفاده از روشهای و تکنیکهای مدیریت سود واقعی دارند. افزون بر این نتایج پژوهش مبین آن بود که تغییرات مدیریتی در شرکتهایی که مظنون به مدیریت سود بوده و تحت پوشش رسانهایی بالاتری قرار میگیرند، بیشتر است. لذا منطبق با تئوری کنترلی رسانه، پوشش خبری را میتوان به عنوان یکی از مکانیزمهای نظارتی و حاکمیت برون شرکتی تلقی کرد.
یزدان مرجانیان؛ فرهاد شاه ویسی؛ فرزاد ایوانی؛ آزاد خانزادی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر ارزشی اخبار خوب و اخبار بد پیشبینی سود مدیریت با تأکید بر اختلال در پیشبینی سود مدیریت است. در این راستا، به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای1390 الی 1396 استفاده شده است. نتایج حاصله با بکارگیری روش حداقل مربعات تعمیمیافته ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثر ارزشی اخبار خوب و اخبار بد پیشبینی سود مدیریت با تأکید بر اختلال در پیشبینی سود مدیریت است. در این راستا، به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای1390 الی 1396 استفاده شده است. نتایج حاصله با بکارگیری روش حداقل مربعات تعمیمیافته بیانگر این است که، اخبار بد پیشبینی سود مدیریت در مقایسه با اخبار خوب پیشبینی سود مدیریت در اولین و آخرین پیشبینی سود مدیریت، از قابلیت پیشبینی بیشتری برخوردار است. همچنین اخبار خوب پیشبینی سود مدیریت در اولین و آخرین پیشبینی سود مدیریت از اختلالات افشای بالاتری در پیشبینی سود برخورداراست. در نهایت نتایج پژوهش بیانگر این است که، بین واکنش قیمت سهام به آخرین سود پیشبینیشده و انحرافات ناشی از اخبار خوب و بد سود پیشبینی مدیریت تفاوت معنادار وجود دارد، اما بین واکنش قیمت سهام به اولین سود پیشبینیشده و انحرافات ناشی از اخبار خوب و بد سود پیشبینی مدیریت ازلحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.