مهدی حیدری؛ حمزه دیدار؛ بهمن قادری
چکیده
یکی از پیامدهای اقتصاد سیاسی، نفوذ دولت در واحدهای اقتصادی است. شرکت هایی که از ارتباط خوبی با دولت برخوردارند، مالیات کمتری میپردازند، سهم بازار بیشتری دارند، وامهای بانکی با سهولت بیشتری برای آنان فراهم میشود، دولت در عرضه عمومی سهام به آنها کمک میکند و نسبت به سایر شرکتها، آسانتر و با پرداخت هزینه های ...
بیشتر
یکی از پیامدهای اقتصاد سیاسی، نفوذ دولت در واحدهای اقتصادی است. شرکت هایی که از ارتباط خوبی با دولت برخوردارند، مالیات کمتری میپردازند، سهم بازار بیشتری دارند، وامهای بانکی با سهولت بیشتری برای آنان فراهم میشود، دولت در عرضه عمومی سهام به آنها کمک میکند و نسبت به سایر شرکتها، آسانتر و با پرداخت هزینه های کمتری از امتیازهای مهم بهره مند می شوند؛ بنابراین، حمایت سیاسی دولت ممکن است منجر به ایجاد ارزش برای شرکت شود و از اینرو این قبیل شرکتها میتوانند از فرصتهای رشد بیشتری برخوردار گردند. با توجه به اینکه کشور ایران از جمله کشورهایی است که حضور دولت در صنایع مختلف آن مشهود است و بسیاری از صنایع زیر نظر دولت مشغول به فعالیت هستند و اعمال کنترلهای دولت بر سیاستهای مالی و عملیاتی آنها دیده میشود، در تحقیق حاضر به صورت تجربی رابطه بین هزینه های سیاسی با فرصتهای رشد شرکت با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1382 تا 1391 تشکیل میدهد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین هزینه های سیاسی و فرصتهای رشد شرکت ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد.