شکراله خواجوی؛ هاشم نصیری فر؛ محمدحسین قدیریان آرانی
چکیده
باتوجه به مزایای روابط سیاسی برای شرکتها و نیاز کمتر شرکتهای با ارتباطات سیاسی گسترده برای پاسخگویی به فشارهای بازار برای افزایش کیفیت اطلاعات انتظار میرود چنین شرکتهایی اطلاعات حسابداری با کیفیت پایینتری ارائه کنند. از آنجا که دولت در اقتصاد ایران نقشهای گستردهای دارد، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر کیفیت ...
بیشتر
باتوجه به مزایای روابط سیاسی برای شرکتها و نیاز کمتر شرکتهای با ارتباطات سیاسی گسترده برای پاسخگویی به فشارهای بازار برای افزایش کیفیت اطلاعات انتظار میرود چنین شرکتهایی اطلاعات حسابداری با کیفیت پایینتری ارائه کنند. از آنجا که دولت در اقتصاد ایران نقشهای گستردهای دارد، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر کیفیت اطلاعات حسابداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا اطلاعات 101 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1396-1389 برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. وقوع تجدید ارائه صورتهای مالی و شدت تجدید ارائه بهعنوان سنجههایی از پایین بودن کیفیت اطلاعات حسابداری بهکار گرفته شد. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش دو فرضیه تدوین و از روش رگرسیون لجستیک و رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون آنها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ارتباطات سیاسی بر وقوع و شدت تجدید ارائه صورتهای مالی بهگونهای مثبت تأثیرگذار است. از این رو، چنین نتیجهگیری میشود که کیفیت اطلاعات حسابداری شرکتها تحت تأثیر روابط سیاسی آنها قرار میگیرد.
زهره عارف منش؛ محمدحسین قدیریان آرانی؛ زهره قدیریان آرانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین بحران مالی و تجدید ارائه صورتهای مالیشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا، دادههای 107 شرکت غیر مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1395-1389 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین بحران مالی و اندازهگیری خطر ورشکستگی از الگوی امتیازدهی بازار نوظهور ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین بحران مالی و تجدید ارائه صورتهای مالیشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا، دادههای 107 شرکت غیر مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1395-1389 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین بحران مالی و اندازهگیری خطر ورشکستگی از الگوی امتیازدهی بازار نوظهور (امتیاز Z˝ آلتمن) استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش دو فرضیه تدوین و از آزمون مقایسه میانگین و رگرسیون خطی چند متغیره با روش دادههای ترکیبی برای آزمون آنها بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین شدت تجدید ارائه در شرکتهای بحرانزده و شرکتهای سالم تفاوت معناداری وجود ندارد. باوجود این، خطر ورشکستگی بهگونهای مثبت و معنادار با شدت تجدید ارائه صورتهای مالی رابطه دارد. به بیان دیگر، با افزایش خطر ورشکستگی، شدت تجدید ارائه صورتهای مالی افزایش مییابد.