محسن رشیدی؛ میلاد مردانی طلائی؛ محمد امیری
چکیده
تمایل به تغییر شیوه سرمایهگذاری در نتیجه عدم شفافیت در وضعیت مالی و استراتژی نامطلوب تجاری ایجاد میشود به نحوی که مدیران به منظور پوشش ریسک ناشی از عدم دریافت پاداش، اقدام به تغییر استراتژیهای تجاری مینمایند. در این مقاله، هدف بررسی نقش پاداش مدیریت در تغییر ارتباط بین استراتژیهای تجاری و سرمایه گذاری بیش (کمتر) از حد ...
بیشتر
تمایل به تغییر شیوه سرمایهگذاری در نتیجه عدم شفافیت در وضعیت مالی و استراتژی نامطلوب تجاری ایجاد میشود به نحوی که مدیران به منظور پوشش ریسک ناشی از عدم دریافت پاداش، اقدام به تغییر استراتژیهای تجاری مینمایند. در این مقاله، هدف بررسی نقش پاداش مدیریت در تغییر ارتباط بین استراتژیهای تجاری و سرمایه گذاری بیش (کمتر) از حد است. به همین منظور، دادههای مربوط به 120 شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار برای دوره زمانی 1385 تا 1396 استخراج و از مدل رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استراتژی جسورانه منجر به سرمایهگذاری بیش از حد میشود. همچنین، نتایج حاصل از فرضیه دوم تحقیق بیانگر تاثیر معنادار پاداش مدیران بر ارتباط بین استراتژی جسورانه و سرمایهگذاری بیش از حد است. فرضیه سوم تحقیق مشخص میکند که استراتژی محافظهکارانه منجر به سرمایهگذاری کمتر از حد میشود. در نهایت، پاداش مدیریت اثر معناداری بر تعامل مشترک استراتژی محافظهکارانه و سرمایهگذاری کمتر از حد ندارد. در مجموع نتایج این تحقیق موید آن است که به منظور کنترل رویکرد و استراتژیهای خوشبینانه مدیران و اجتناب از تحمیل هزینههای ناشی از دید کوتاه مدت، رویکردهای انگیزشی و همراه با رفتار مدیران مبنای پرداخت قرار گیرد.