گزارش های حسابداری
علی رحمانی؛ اعظم ولی زاده لاریجانی؛ الهام ربیهاوی
چکیده
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری ...
بیشتر
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در شرکتهای مشمول پیادهسازی و نیز مزایا و چالشهای این پروژه براساس تجربه زیسته مدیران این شرکتها است. همچنین در این تحقیق حمایت هیئتمدیره شرکتها در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش بانکها، بیمهها و شرکتهای بورسی ملزم به پیادهسازی طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار است که در مجموع 77 شرکت را شامل شده است. ابزار جمعآوری این پژوهش، پرسشنامه است. نتایج نشان میدهد که تاکنون بزرگترین چالش پیادهسازی این استانداردها در بانکها هزینه آموزش، در شرکتهای بیمه تفاوت و اختلافات قوانین مالیاتی و استانداردها و در دیگر شرکتهای مشمول، کمبود حسابداران و حسابرسان دارای مهارت فنی اجرای استانداردهای مذکور میباشد. همچنین براساس نتایج تحقیق، مهمترین مزیت پیادهسازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه کاهش هزینه دسترسی به اطلاعات و در بانکها و سایر شرکتهای مشمول وجود یک مجموعه واحد از صورتهای مالی از جنبه مقایسهپذیری، میباشد.
مونا سادات کابلی؛ علی رحمانی؛ هاشم نیکومرام؛ فریدون رهنمای رودپشتی
چکیده
حسابداران حرفه ای به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه حسابداری، جهت ایفای نقش خود؛ نیاز به فراگیری و رعایت مستمر اصول اخلاق حرفه ای هستند. نهادینه کردن اخلاق در فرآیند گزارشگری صورت های مالی باید به عنوان یک اصل زیربنایی به منظور پایداری روابط تجاری، مورد توجه قرار گیرد.در خصوص پیشایندهای بی صداقتی در گزارشگری مالی که کنشی غیراخلاقی ...
بیشتر
حسابداران حرفه ای به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه حسابداری، جهت ایفای نقش خود؛ نیاز به فراگیری و رعایت مستمر اصول اخلاق حرفه ای هستند. نهادینه کردن اخلاق در فرآیند گزارشگری صورت های مالی باید به عنوان یک اصل زیربنایی به منظور پایداری روابط تجاری، مورد توجه قرار گیرد.در خصوص پیشایندهای بی صداقتی در گزارشگری مالی که کنشی غیراخلاقی است، منطقی است که پژوهشگران ، نقش سازه های اخلاقی را در تولید آن کنکاش نمایند.پژوهش حاضر در چارچوب یک مدل علی، پیش بینی رفتارهای متقلبانه مدیر را در صورت های مالی واحد گزارشگر بررسی می کند. در این مدل، میزان اثربخشی اخلاق حرفه ای حسابداری به عنوان یک متغیر میانجی، ارزش های اخلاقی(طبق نظریه شوآرتز) به عنوان متغیر برون زا و صورت های مالی متقلبانه به عنوان متغیر درون زا در نظر گرفته شدند. هدف پژوهش واکاوی رفتارمدیران واحد گزارشگر، نسبت به تهیه صورت های مالی متقلبانه است. جامعه آماری مدیران شرکت های فعال در بازار سرمایه هستند و به روش نمونه گیری تصادفی 319 نفر از میان آنها انتخاب گردیده است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد و مدل سازی معادلات ساختاری، فرضیه های تحقیق ، مورد آزمون قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، ارزش های انگیزشی مدیران هم به صورت مستقیم و هم با واسطه گری پایبندی به اخلاق حرفه ای،پیش بینی کننده رفتار متقلبانه مدیران واحد گزارشگر است. نتایج پژوهش پیشرو می تواند برای رفع نگرانی کلیه ذینفعان واحد گزارشگر، مراجع استاندارد گذار و قانون گذار از انتشار صورت های مالی متقلبانه، سودمند باشد.
علی رحمانی؛ غریبه اسماعیلی
دوره 11، شماره 43 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-23
چکیده
اقتصاد دانشبنیان، شیوه ارزشیابی شرکتها را تغییر داده است. شکاف عمده بین ارزش بازار و ارزش دفتری شرکتها، انگیزه تحقیقات گستردهای در مورد ارزش تبیین نشده یا ذخیره نهانی است. مطالعات تجربی در بازارهای پیشرفته نشان میدهد، داراییهای نامشهود، راهبردی و بااهمیت هستند. در حال حاضر در ایران، مطالعات اندکی در مورد داراییهای ...
بیشتر
اقتصاد دانشبنیان، شیوه ارزشیابی شرکتها را تغییر داده است. شکاف عمده بین ارزش بازار و ارزش دفتری شرکتها، انگیزه تحقیقات گستردهای در مورد ارزش تبیین نشده یا ذخیره نهانی است. مطالعات تجربی در بازارهای پیشرفته نشان میدهد، داراییهای نامشهود، راهبردی و بااهمیت هستند. در حال حاضر در ایران، مطالعات اندکی در مورد داراییهای نامشهود انجامشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط داراییهای نامشهود باارزش بازار شرکتها در بورس تهران است. نمونه متشکل از 1468 مشاهده (شرکت ـسال) از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1390 است و فرضیهها با استفاده از مدل شناسایی ترازنامهای لاندسمن آزمون شده است. یافتههای پژوهش حاکی ازارتباط ارزشی داراییهای نامشهود در طی دوره مذکور است. ایجاد این داراییها نیزروندی رو به رشد دارد. نکته قابلتوجه آن است که هنوز داراییهای مشهود در تعیین ارزش بازار شرکتهای بورس تهران نقش اساسی دارد، هرچند که این داراییها روندی کاهشی را در تبیین ارزش بازار شرکتها دارند.