حسابداری مالی
رضا تقی زاده؛ محمد عبدزاده کنفی؛ عالیه قرمزی
چکیده
این پژوهش به بررسی کیفیت سود در شبکه روابط هیات مدیره شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران در بازه زمانی 1390 تا 1398 پرداخت. پژوهش حاضر دارای یک رویکرد کمّی است که به لحاظ اجرا از نوع پسرویدادی و مبتنی بر تکنیکهای گرافیکی بر اساس نظریه گراف است. همچنین، جهت انجام آزمونهای پژوهش از روش تحلیل شبکه و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی کیفیت سود در شبکه روابط هیات مدیره شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران در بازه زمانی 1390 تا 1398 پرداخت. پژوهش حاضر دارای یک رویکرد کمّی است که به لحاظ اجرا از نوع پسرویدادی و مبتنی بر تکنیکهای گرافیکی بر اساس نظریه گراف است. همچنین، جهت انجام آزمونهای پژوهش از روش تحلیل شبکه و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد در شبکه ارتباطی شرکتها، برخی از آنها در جایگاه و موقعیت بهتری قرار دارند و از توان دسترسی و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. موقعیت بهتر میتواند به سهولت در دسترسی سریعتر به اطلاعات و منابع منجر شود. همچنین، نتایج مربوط به آزمون فرضیهها نشان داد بین مرکزیت بینابینی و کیفیت سود رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین مرکزیت درجه و کیفیت سود رابطه منفی معنادار و بین مرکزیت نزدیکی و کیفیت سود رابطه مثبت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، میتوان گفت موقعیت و جایگاه در ساختار روابط میتواند به نوعی بر کیفیت سود شرکتها تاثیرگذار باشد.