سعیده میرزائی؛ محمدرضا عبدلی؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
گزارشگری مالی امروزه به عنوان یک استراتژی رقابتی در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه مطرح است که باعث میشود اخبار واقعی شرکت به موقع و به طور جامع و قابل اتکا به ذینفعان انتقال داده شود. وجود حساسیتها در رعایت حقوق ذینفعان به عنوان یک محرک باعث شده تا شکلهای توسعه یافته تری از زبان گزارشگری به وجود بیاید و این موضوع میتواند ...
بیشتر
گزارشگری مالی امروزه به عنوان یک استراتژی رقابتی در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه مطرح است که باعث میشود اخبار واقعی شرکت به موقع و به طور جامع و قابل اتکا به ذینفعان انتقال داده شود. وجود حساسیتها در رعایت حقوق ذینفعان به عنوان یک محرک باعث شده تا شکلهای توسعه یافته تری از زبان گزارشگری به وجود بیاید و این موضوع میتواند به ارتقای سطح شفافیتهای مالی کمک نماید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه باتوجه به نقش حفاظت از حقوق سهامداران میباشد. در این پژوهش که در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ انجام گرفت تعداد ۱۰۵ شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفتند. روش آنتروپی شنون به عنوان یکی از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در این پژوهش به منظور سنجش حفاظت از حقوق سهامداران استفاده شده و آزمون فرضیهها نیز براساس تحلیل رگرسیون صورت پذیرفت. نتایج نشان داد، لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین مشخص شد، حفاظت از حقوق سهامداران باعث تشدید تاثیر منفی لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه میشود.
حسن ولیان؛ مهدی صفری گرایلی؛ محمدرضا عبدلی؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
برطبقنظریهی نمایندگی،برایکاهشمشکلاتوتضادهاینمایندگیبایستیسازوکارهایکنترلی مناسب به گونهای اتخاذ گردد تا مدیرعامل در جهت منافع سهامداران حرکت نمایند و در ارتقای سطح شفافیتهای مالی گزارشگری به سهامداران کمک نمایند. یکی از این راه کارها توجه به انگیزههای رقابتی مدیر عامل درقالباستراتژیهایی برایتقلیلبا تعارضها و هزینههای ...
بیشتر
برطبقنظریهی نمایندگی،برایکاهشمشکلاتوتضادهاینمایندگیبایستیسازوکارهایکنترلی مناسب به گونهای اتخاذ گردد تا مدیرعامل در جهت منافع سهامداران حرکت نمایند و در ارتقای سطح شفافیتهای مالی گزارشگری به سهامداران کمک نمایند. یکی از این راه کارها توجه به انگیزههای رقابتی مدیر عامل درقالباستراتژیهایی برایتقلیلبا تعارضها و هزینههای ناشی از شکل گیری روابط نمایندگی میباشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر انگیزههای رقابتی بر تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس تئوری محرک-پاسخ میباشد. در این پژوهش تعداد 72 شرکت در بازه زمانی 1389 تا 1395 مورد توجه قرار گرفتند و از طریق رگرسیون لوجستیک آزمون فرضیههای پژوهش انجام شد. نتایج نشان داد، انگیزههای رقابتی مدیر عامل باعث کاهش تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها میشود. همچنین مشخص گردید دوره تصدی مدیر عامل تاثیر انگیزههای رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها را در جهت منفی تعدیل میکند. در نهایت مشخص گردید، انتصاب مدیر عامل جدید از درون شرکت میتواند به تقویت تاثیر مثبت انگیزههای رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورتهای مالی کمک نماید.