ابوالفضل جعفری؛ محمد جواد سلیمی؛ جعفر باباجانی
چکیده
یکی از نیازهای اساسی فعالان بازار مالی (شامل بازار پول و بازار سرمایه) ایران، رتبه بندی بانکهای ایرانی بر اساس توان مالی آنهاست. این رتبه بندی به تمامی ذینفعان بانکهای ایرانی از جمله سهامداران، سرمایه گذاران، مشتریان، بانک مرکزی و غیره کمک می کند تا اطلاعات دقیقتری از میزان صحت و سلامت ذاتی بانکها بدست آورند. این پژوهش با هدف رتبه ...
بیشتر
یکی از نیازهای اساسی فعالان بازار مالی (شامل بازار پول و بازار سرمایه) ایران، رتبه بندی بانکهای ایرانی بر اساس توان مالی آنهاست. این رتبه بندی به تمامی ذینفعان بانکهای ایرانی از جمله سهامداران، سرمایه گذاران، مشتریان، بانک مرکزی و غیره کمک می کند تا اطلاعات دقیقتری از میزان صحت و سلامت ذاتی بانکها بدست آورند. این پژوهش با هدف رتبه بندی بانکهای ایرانی و بطور مشخص بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بر اساس توان مالی آنها انجام شده است. قلمرو زمانی پژوهش حاضر در برگیرنده دوره 5 ساله از سال 1390 تا سال 1394 میباشد. در این پژوهش با استفاده از یک مدل مؤلفه محور انعکاسی که از 4 بُعد، 8 مؤلفه و 51 شاخص تشکیل شده، امتیاز توان مالی بانکها به صورت سالانه برای 5 سال یاده شده محاسبه گردید. سپس رتبه هر بانک بر اساس امتیاز توان مالی کسب شده در هر سال تعیین گردید. نتایج رتبه بندی توان مالی بانکهای ایرانی که به تفکیک دو گروه بانکهای خصوصی و بانکهای خصوصی شده ارائه شده است، نشان میدهد بانکهای خصوصی شده در مقایسه با بانکهای خصوصی از امتیاز توان مالی بالاتری برخوردارند. در گروه بانک خصوصی شده، بانک ملت بهترین رتبه توان مالی را طی دوره مورد بررسی کسب کرد و بانکهای صادرات و تجارت در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در میان بانکهای خصوصی نیز طی دوره مورد بررسی، بانکهای پاسارگاد، پارسیان و اقتصاد نوین به ترتیب بهترین وضعیت را از نظر توان مالی داشته اند.
جعفر باباجانی
چکیده
طی دو دهه گذشته نظام حسابداری و گزارشگری بخش عمومی تحت تأثیر تحولات شگرفی قرار گرفته است. هدف اینگونه تحولات غالباً چیره شدن بر موانع نظام دیوارن سالارانهای است که مانع از استفاده کارا از منابع محدود میگردد. پیاده سازی تغییرات و تحولات گسترده در بخش عمومی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه موجب گردید که فرآیند تحولات مورد بررسی ...
بیشتر
طی دو دهه گذشته نظام حسابداری و گزارشگری بخش عمومی تحت تأثیر تحولات شگرفی قرار گرفته است. هدف اینگونه تحولات غالباً چیره شدن بر موانع نظام دیوارن سالارانهای است که مانع از استفاده کارا از منابع محدود میگردد. پیاده سازی تغییرات و تحولات گسترده در بخش عمومی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه موجب گردید که فرآیند تحولات مورد بررسی محققان بسیاری قرار گیرد. نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که بیشتر این تحولات در قالب یکسری از عوامل و محرکها قابل تبیین است و کشورهایی که تحولات موفقی را تجربه نمودهاند نیز معمولاًً از این مدلها پیروی کردهاند. در این مقاله تلاش شده است که ادبیات موضوع مربوط به اینگونه تحولات مورد بررسی قرار گرفته و محرکها و عوامل تأثیرگذار بر تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی بخش عمومی ایران از منظر خبرگان ایرانی استخراج شود. براین اساس با استفاده از روش تحقیق دلفی و نظرخواهی از تعداد 142 نفر از خبرگان کشور، محرکها و عوامل کلیدی وقوع تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی بخش عمومی ایران شناسایی گردیده و جایگاه آنها در شرایط کنونی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.
جعفر باباجانی
چکیده
طی 20 سال اخیر موجی از اصلاحات مدیریتی در میان کشورها رواج یافته است. اصلاحات مدیریتی سعی دارد تا تغییراتی را در ساختار و فرایند سازمان های بخش عمومی ایجاد کند. هدف این تغییرات این است که سازمان های مذکور بهتر عمل نمایند. سه نوع مختلف از اصلاحات را می توان در بین کشورها مشاهده نمود. نخست نوعی از اصلاحات که بر پایه ملیت بنا نهاده شده و اهداف ...
بیشتر
طی 20 سال اخیر موجی از اصلاحات مدیریتی در میان کشورها رواج یافته است. اصلاحات مدیریتی سعی دارد تا تغییراتی را در ساختار و فرایند سازمان های بخش عمومی ایجاد کند. هدف این تغییرات این است که سازمان های مذکور بهتر عمل نمایند. سه نوع مختلف از اصلاحات را می توان در بین کشورها مشاهده نمود. نخست نوعی از اصلاحات که بر پایه ملیت بنا نهاده شده و اهداف آن توسط تعدادی از کشورهای دارای ملیت یکسان تعقیب می شود. نوع دوم اصلاحات بین المللی و پیامد داد و ستدهای بین المللی بین کشورهاست. نوع سوم نیز تلفیقی از نوع اول و دوم بوده و کشورها سعی بر بومی سازی این اصلاحات دارند. ساختار نهادی که متکی بر ترکیب بهینه ای از نمایندگان نهادهای مدنی و قانونی ذیربط تا بتواند منافع همه گروه های ذینفع را در نظر گیرد و از تجارب علمی و حرفه ای همه اعضای آن بهره مند گردد.