حسابداری وجنبه های مختلف مالی
رافیک باغومیان؛ حسین رجب دری؛ امیررضا خانی ذلان
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه خوانایی گزارشهای مالی و همزمانی قیمت سهام با نقش تعدیلگر مالکیت نهادی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و دوره زمانی آن نیز شامل سالهای 1394 تا 1398 و نمونه برگزیده متشکل از 171 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه خوانایی گزارشهای مالی و همزمانی قیمت سهام با نقش تعدیلگر مالکیت نهادی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و دوره زمانی آن نیز شامل سالهای 1394 تا 1398 و نمونه برگزیده متشکل از 171 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با روش حذف سیستماتیک است. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز از طریق دادههای پانلی از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی در نرمافزار Eviews استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد بین ناخوانایی گزارش مالی و همزمانی قیمت سهام، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مالکیت نهادی بهعنوان متغیر تعدیلگر، رابطه ناخوانایی گزارش مالی و همزمانی قیمت سهام را به گونه منفی تعدیل میکند. افزون بر آن، اثر تعدیلگر متغیر عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه ناخوانایی گزارش مالی و همزمانی قیمت سهام، مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای پژوهش، لازم است از یکسو بررسی شود که خوانایی گزارش مالی بر چه مواردی اثرگذار است. از سوی دیگر در راستای بهبود بازار، به موارد اثرگذار بر همزمانی قیمت سهام توجه بیشتری نمود.
رافیک باغومیان؛ حسین رجب دری؛ منوچهر خرمین
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی شامل توانایی برقراری ارتباط و تحمل ابهام، و یادگیری دانشجویان حسابداری کشور است. مطالعه پیشرو از نوع پیمایشی- کاربردی است. بررسی موضوع به وسیله پرسشنامه و نمونهگیری از 132 نفر از دانشجویان حسابداری در مقطعهای مختلف تحصیلی و طی سال 1396 صورت گرفته و برای تحلیل یافتههای حاصل از آزمون ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی شامل توانایی برقراری ارتباط و تحمل ابهام، و یادگیری دانشجویان حسابداری کشور است. مطالعه پیشرو از نوع پیمایشی- کاربردی است. بررسی موضوع به وسیله پرسشنامه و نمونهگیری از 132 نفر از دانشجویان حسابداری در مقطعهای مختلف تحصیلی و طی سال 1396 صورت گرفته و برای تحلیل یافتههای حاصل از آزمون دو فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی پژوهشی، از روش الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس، استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین عامل شخصیتی توانایی برقراری ارتباط و چهار زیرمجموعه آن شامل برقراری ارتباط شفاهی، برقراری ارتباط بهوسیله مصاحبه، برقراری ارتباط به وسیله مکالمه و برقراری ارتباط به وسیله ارائه و یادگیری، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد که بیشترین میزان مربوط به برقراری ارتباط بهوسیله ارائه و کمترین میزان، مربوط به برقراری ارتباط شفاهی است. همچنین، بین عامل شخصیتی میزان تحمل ابهام و یادگیری نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.