نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی تا قبل از انقلاب اسلامی            از نظر مالی، اداری و استخدامی و تشکیلاتی مستقل و براساس مقررات مصوب هیئت های امنا اداره میشدند. از سال 1358 به بعد اداره کل امور این قبیل موسسات نیز (به استثنای مقررات استخدامی اعضای هیئت علمی) تابع مقررات عمومی کشور گردید. از همان سال، دانشگاه های کشور و وزارتخانه های متبوع آنها تلاش زیادی در جهت کسب استقلال مجدد به عمل آوردند که نتیجه نهایی آن استقلال اعطایی موضوع ماده 10 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب سال 83 میباشد. به موجب مقررات مذکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی از ابتدای سال 84 دارای استقلال مالی، اداری استخدامی و تشکیلاتی بوده و صرفا براساس آیین نامه های خاص مصوب هیئت های امنای مربوط اداره خواهند شد.
تسهیلات اعطایی موضوع مواد قانونی فوق، مقامات مسئول دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی را با چالشی بزرگ در زمان مدیریت خویش روبه رو نموده است. به بیان دیگر انتظار میرود مدیران این قبیل موسسات اهمیت تغییرات حاصله را به درستی درک و اقداماتی اساسی در جهت استفاده از تمام ظرفیتهای تسهیلات اعطایی به عمل آورند. در صورت تحقق چنین امری، از مجوزهای قانونی فوق به مثابه فرصتی طلایی در جهت ارتقاء سطح اهداف آموزش عالی و تحقیقات استفاده میشود و در غیر این صورت شرایط لازم برای بازگشت به وضعیت گذشته فراهم خواهد گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Independence of Universities; Opportunity or Threat?

نویسنده [English]

  • Jafar Babajani

چکیده [English]

In the middle of year l 383, universities and research institutions of Iran regained their independence. According to  article 49 of the  forth  plan act, the financial and administration affairs of universities will be directed by approved boards of trustee's regulations , starting at the beginning of year 1384. These legal facilities provide the best opportunity for chief executives of universities and research institutions in order to change old financial and administration systems and establish the new structures. As a matter of fact, the big challenge that universities’ managers are facing during this time, is to find ways to accommodate and exploit changes. The concepts of empowerment and innovation summarize many of the current ways management is doing this. Empowerment involves requiring all staff to make decisions that will produce desired results. Innovation involves encouraging staff to continuously improve products and services and reduce their cost. Empowerment and innovation emphasize mainly obtaining results and often reducing controls.  In short, if  universities use all aspects of these legal facilities and solve  their  problems,  we  can consider  it as an opportunity, otherwise  it  is assumed  to  be a threat.

کلیدواژه‌ها [English]

  • facilities
  • Opportunity
  • Threat
  • Financial and administration affairs
  • Forth plan act