2024-03-29T10:39:38Z
https://qjma.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=859
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2821-0166
1384
3
10
میزان عدم صحت پیش بینی سود شرکتها در عرضه اولیه
حمید
خالقی مقدم
محمود
بهرامیان
شرکتها در زمان پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار موظف به اعلام سود پیش بینی شده شرکت میباشند. سرمایه گذاران از این اطلاعات برای تصمیمات آنی خود بهره میگیرند. افت سود پیش بینی بسیار حائز اهمیت است چرا که به نظر میرسد یک معیار برای بازده بلند مدت سهام باشد.
در این تحقیق، دقت سود پیش بینی شده شرکتهایی که به تازگی در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفته اند، آزمون میگردد و خطای پیش بینی ها به چهار شیوه ی آماری خطای پیش بینی (FE)، خطای مطلق پیش بینی(AFE)، مجوز خطای پیش بینی (SQFE) و خطای فوق العاده (SUP) محاسبه میگردد.
از آنجا که افشا پیش بینی سود در بازار سهام تهران، اجباری است، در این تحقیق سود پیش بینی و میزان صحت 81 شرکت در شرف پذیرش که طی دوره فروردین 1379 الی اسفند 1381 در فهرست شرکتهای بورسی قرار گرفته، مورد بررسی قرار گرفته اند.
برای بررسی میزان خطای پیش بینی شرکت های انتخابی، از تجزیه و تحلیل آماری به روش رگرسیون استفاده شد و با در نظر گرفتن عوامل گوناگون و تاثیرگذار به ارائه مدل آماری آن ارائه شده، نتایج حاصل نشان داد که سرمایه گذاران توانایی برآورد خطای پیش بینی را در زمان را در زمان درج اولین قیمت سهام شرکت در بورس اوراق بهادار را دارند.
بررسی های انجام شده بر روی میزان تاثیر متغیرهای مستقل بر تطابق پیش بینی ها نشان داد که سه عامل دوره (افق) پیش بینی، شرایط اقتصادی و سابقه فعالیت شرکت در این رابطه قابل تامل است.
صورت های مالی
پیش بینی سود
شرکتهای در شرف پذیرش
سازمان بورس اوراق بهادار
خطای پیش بینی
2005
06
22
1
28
https://qjma.atu.ac.ir/article_4124_923d5a1e469bcf6d88cf20c04dbbffe1.pdf
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2821-0166
1384
3
10
سیستم نوین حسابداری مالیاتی کشور تحولی بنیادی در نظام اطلاعاتی فرآیند مالیات
جعفر
باباجانی
سیستم نوین حسابداری مالیاتی کشور که در این مقاله معرفی میگردد، ماحصل یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی با عنوان "طرح مطالعه، طراحی و تدوین سیستم حسابداری مالیاتی کشور" است که مسئولیت اجرای آن به عهده نگارنده محول گردیده بود. این سیستم براساس ویژگی های محیط فعالیت و نیازهای اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و مبتنی بر مبانی نظری پذیرفته شده حسابداری بخش عمومی طراحی شده است. طولانی بودن فرآیند مالیات، مشکلات اندازه گیری میزان مالیتها و عدم وصول مالیتهای قطعی شده هر سال مالی در مهلت های مقرر قانونی، از جمله ویژگی هایی است که استفاده از مبانی تعهدی کامل یا تعهدی تعدیل شده را در شناسایی و ثبت درآمدهای مالیاتی کشور، با مشکلات جدی مواجه و استفاده از مبنای نقدی را تحمیل نموده است.
استفاده از حسابداری نقدی در نظام مالیاتی نه تنها موجب نگهداری حساب و انعکاس صحیح درآمدهای مالیاتی هر سال مالی نمیشود، بلکه مدیران سطوح مختلف سازمان امور مالیاتی را از دسترسی به اطلاعات مربوط به مراحل مختلف قبل از وصول مالیات، محروم خواهد نمود. از آنجا که استفاده از مبنای تعهدی در حسابداری درآمدهای مالیاتی، مستلزم تحقق دو شرط قابلیت اندازه گیری و قابلیت وصول این قبیل درآمدها بوده و تحقق شرایط مذکور نیز در وضعیت کنونی ایران، میسر نیست، لذا استفاده از مبنای نقدی و شناسایی درآمدهای مالیاتی در زمان وصول، اجتناب ناپذیر خواهد بود. از سوی دیگر، نگهداری و گزارش اطلاعات مالی مربوط به مراحل مختلف قبل از وصول، برای مدیران امور مالیاتی جهت پیگیری و تسریع در وصول مطالبات مالیاتی از اهمیت درخور ملاحظه ای برخوردار میباشد. به همین دلیل و به منظور طراحی یک سیستم حسابداری کارآمد، ابتدا فرآیند مالیات به دو بخش جداگانه اما در تعامل با یکدیگر موسوم به «فرآیند اظهار تا قبل از وصول» و «فرایند وصول و ایصال» تقسیم و سپس مراحل متخلف هریک از فرایندهای مذکور شناسایی شد. در سیستم حسابداری مالیاتی مورد طراحی تدابیری اتخاذ گردید تا از قابلیت های مبنای متعهدی در نگهداری و گزارش اطلاعات مربوط به فرایند اظهار تا قبل از وصول مالیات و از سازو کار مبنای نقدی برای نگهداری و گزارش اطلاعات مالی ناظر بر عملیات هر یک از مراحل مرتبط با فرایند دوگانه فوق نیز از قابلیتهای نظام حسابداری و حسابهای مستقل مبتنی بر تئوری وجوه، استفاده شده است.
فرایند مالیات
مبنای نقدی
مبنای تعهدی
قابلیت اندازه گیری
قابلیت وصول
تئوری وجوه
حسابداری حسابهای مستقل
2005
06
22
29
72
https://qjma.atu.ac.ir/article_4125_cee78895d610ddc2288729ed54a68c96.pdf
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2821-0166
1384
3
10
بررسی تجربی سازه های موثر در تعیین پاداش هیئت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محمد
نمازی
جواد
مرادی
در شرکتهای گسترده امروزی، به دلیل تعدد مالکان و سهامداران، نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت توسط سهامداران میسر نیست و گروه مزبور صرفا میتوانند از مزایای حاصله بهره مند گردند. لذا منطقی است که از طریق ایجاد مکانیزمهای نظارتی، درصدد حفظ منافع خود و کنترل بهینه رفتار مدیران استخدامی برآیند. یکی از ابزارهای رایج جهت دستیابی به این مهم، اعطای پاداش به مدیران براساس عملکرد آنان و انگیزش این مباشران، در راستای اهداف شرکت بدان طریق است، که در تئوری نمایندگی بحث میشود.
هدف اصلی از انجام این تحقیق، آزمون تجربی مضامین تئوری نمایندگی به منظور تبیین ادراک بازار سرمایه از عملکرد مدیران و ساز و کارهای بازار در تعیین پاداش هیئت مدیره، براساس اطلاعات کسب شده برای سالهای 1378 تا 1382 از بازار بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در فرایند آزمون، با استفاده از یک مدل رگرسیون خطی، پاداش هیئت مدیره شرکت های انتخابی، با برخی متغیرهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار و حسابداری، ضمن ملحوظ داشتن برخی معیارهای ثابت (غیرمرتبط با عملکرد) نظیر اندازه شرکت و تمرکز مالکیت، مرتبط گردیده است.
یافته ها در سطح کلی شرکتها، حاکی از رابطه معنی داری بین نسبت بازده دارایی ها و تغییرات آن، اندازه شرکت، تمرکز مالکیت و ریسک مالی با پاداش هیئت مدیره است. در سطح صنایع نیز، دو متغیر اندازه شرکت و نسبت بازده دارایی ها، در مقایسه با سایر متغیرهای انتخابی بیشتر مورد استفاده بوده اند. با جایگزین نمودن تغییرات پاداش به جای پاداش، نتایج ضعیف میشود. در این مرحله تنها متغیری که با تغییرات پاداش رابطه معناداری نشان میدهد، نسبت بازده داراییهاست.
تئوری نمایندگی
مدیریت گرایی
معیارهای ارزیابی عملکرد بر مبنای حسابداری
معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار
محرکهای انگیزشی
هزینه های نمایندگی
2005
06
22
73
101
https://qjma.atu.ac.ir/article_4126_67097017cdcd28158b572a35e070005f.pdf
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2821-0166
1384
3
10
عوامل موثر بر استقلال و شایستگی اعضای جامعه ی حسابداران رسمی ایران در ارائه خدمات گواهی
یحیی
حساس یگانه
علی
جعفری
این تحقیق در چهار مرحله به شرح زیر انجام شده است. اول، شناسایی عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از طریق مطالعه کتابخانه ای. دوم، کسب نظر متخصصان حسابداری و حسابرسی در مورد تاثیر عوامل شناسایی شده بر کیفیت حسابرسی. سوم، بررسی کیفیت واقعی حسابرسی حسابداران رسمی ایران. چهارم، ارائه پیشنهادات لازم برای بهبود در کیفیت حسابرسی حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران.
عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی، در این پژوهش با استفاده از روش دلفی هفت عامل مهم و اصلی به عنوان معیارهای قابل قبول جهت ارتقای کیفیت حسابرسی شامل: 1) تخصص گرایی، 2) کارایی حسابرسی، 3) کشف تحریفات بااهمیت، 4) تضاد منافع، 5) وجود قوانین و مقررات، 6) مکانیزم بازار، 7) اندازه موسسات حسابرسی، شناسایی شده مورد وفاق متخصصان و صاحبنظران حسابداری و حسابرسی این تحقیق میباشد. همچنین، استنباط متخصصان و صاحبنظران این تحقیق نشان میدهد که 7 عامل کلیدی موثر بر کیفیت حسابرسی کمتر از حسابرسی حسابداران رسمی رعایت میشود. بررسی و تجزیه و تحلیل گزارشهای حسابرسی و صورتهای مالی شرکتهای حسابرسی شده توسط حسابداران رسمی نشان میدهد که فرایند حسابرسی حسابداران رسمی اثربخش نمیباشد.
کیفیت واقعی حسابرسی
برداشت از کیفیت حسابرسی
اندازه موسسه حسابرسی
مکانیزم بازار
کارایی حسابرسی
2005
06
22
103
125
https://qjma.atu.ac.ir/article_4127_23f30290063668d83de0e75eb0a88979.pdf
مطالعات تجربی حسابداری مالی
2821-0166
2821-0166
1384
3
10
گزارشگری مالی در اینترنت و وضعیت آن در ایران
علی
ثقفی
محمد
عرب مازاریزدی
رافیک
باغومیان
روند سریع تحولات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و به ویژه اینترنت، کلیه ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده، به گونه ای که برای مثال در حوزه حسابداری منجر به معرفی یک روش نوین و انقلابی برای گزارشکری مالی شده است. روش اخیر، سریع و ارزان میباشد و امکان دسترسی سهامدارن و سایر ذی نفعان شرکتها به آن، روز به روز بیشتر میشود.
این همه در حالی است که به رغم تغییر و تحولات صورت گرفته فوق، هنوز در ایران اقدامات شایسته ای در این رابطه به عمل نیامده است.
در این مقاله، ابتدا کوشش شده است تا ضمن مروری بر پژوهش های انجام شده درباره گزارشگری مالی در اینترنت، به بیان دیدگاههای نظری موجود در این زمینه پرداخته شود و سپس، وضعیت فعلی، تحولات بعدی و چشم اندازهای آتی آن، مورد بررسی و پیش بینی قرار گیرد. در پایان نیز، وضعیت ایران در زمینه گزارشگری مالی در اینترنت مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی در زمینه بهبود آن ارائه شده است.
گزارشگری مالی
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
اینترنت
استانداردهای حسابداری
2005
06
22
127
156
https://qjma.atu.ac.ir/article_4128_aac29a2e8fc927e2094ab527dd83d7d9.pdf