TY - JOUR ID - 9955 TI - انگیزه‌های رقابتی و تجدید ارائه صورت‌های مالی: آزمون نظریه محرک-پاسخ JO - مطالعات تجربی حسابداری مالی JA - QJMA LA - fa SN - 2821-0166 AU - ولیان, حسن AU - صفری گرایلی, مهدی AU - عبدلی, محمدرضا AU - کوشکی جهرمی, علیرضا AD - استادیار، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران AD - گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران AD - دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 60 SP - 125 EP - 156 KW - انگیزه‌های رقابتی مدیرعامل KW - تجدید ارائه صورت‌های مالی KW - دوره تصدی مدیرعامل KW - انتصاب مدیر عامل جدید DO - 10.22054/qjma.2019.9955 N2 - برطبقنظریه‌ی نمایندگی،برایکاهشمشکلاتوتضادهاینمایندگیبایستیسازوکارهایکنترلی مناسب به گونه‌ای اتخاذ گردد تا مدیرعامل در جهت منافع سهامداران حرکت نمایند و در ارتقای سطح شفافیت‌های مالی گزارشگری به سهامداران کمک نمایند. یکی از این راه کارها توجه به انگیزه‌های رقابتی مدیر عامل درقالباستراتژی‌هایی برایتقلیلبا تعارض‌ها و هزینه‌های ناشی از شکل گیری روابط نمایندگی می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر انگیزه‌های رقابتی بر تجدید ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس تئوری محرک-پاسخ می‌باشد. در این پژوهش تعداد 72 شرکت در بازه زمانی 1389 تا 1395 مورد توجه قرار گرفتند و از طریق رگرسیون لوجستیک آزمون فرضیه‌های پژوهش انجام شد. نتایج نشان داد، انگیزه‌های رقابتی مدیر عامل باعث کاهش تجدید ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود. همچنین مشخص گردید دوره تصدی مدیر عامل تاثیر انگیزه‌های رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها را در جهت منفی تعدیل می‌کند. در نهایت مشخص گردید، انتصاب مدیر عامل جدید از درون شرکت می‌تواند به تقویت تاثیر مثبت انگیزه‌های رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورت‌های مالی کمک نماید. UR - https://qjma.atu.ac.ir/article_9955.html L1 - https://qjma.atu.ac.ir/article_9955_4c170b3df8fa1c2040810e1b00a7e137.pdf ER -