TY - JOUR ID - 4329 TI - موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران JO - مطالعات تجربی حسابداری مالی JA - QJMA LA - fa SN - 2821-0166 AU - باغومیان, رافیک AU - رحیمی باغی, علی AD - استادیار عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشکاده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 8 IS - 32 SP - 49 EP - 72 KW - حسابداری KW - آموزش حسابداری DO - N2 - در توسعه اقتصادی هرکشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابل اطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهده دارد. در نتیجه، این واقعیت را نمیتوان کتمان نمود که در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری بخشی از زیرساختهای لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل میدهد. از سوی دیگر و با توجه به مطالعات انجام شده و شواهد موجود، چنین به نظر میرسد که نظام آموزشی حسابداری در ایران از نارسایی های بنیادی برخوردار است و در نتیجه امکان پرورش استعدادها و رتبیت افراد متخصص مورد نیاز برای بخش های گوناگون را به گونه ای که انتظار میرود، ندارد. جهت رفع چنین کاستی هایی، شناسایی موانع پیش رفت اولین اقدامی است که باید در جهت حذف موانع موجود برداشته شود. در تحقیق حاضر، ابتدا به شناسایی و تعیین  درجه اهمیت عواملی پرداخته شده است که به عنوان موانع پیشرفت آموزش حسابداری مطرح می باشند و در پایان نیز براساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهای جهت رفع موانع شناسایی شده ارائه شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که تسلط ناکافی استادان و دانشجویان رشته حسابداری به زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات، مهمترین عاملی بوده که به عنوان مانع پیشرفت آموزش حسابداری به شمار آمده است. UR - https://qjma.atu.ac.ir/article_4329.html L1 - https://qjma.atu.ac.ir/article_4329_81c84c05a0c003fb896c6251348bff5f.pdf ER -