TY - JOUR ID - 4069 TI - ارتباط و همبستگی شاخص های داخلی ارزش آفرینی واحدهای تجاری با شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد JO - مطالعات تجربی حسابداری مالی JA - QJMA LA - fa SN - 2821-0166 AU - دستگیر, محمد حسین AU - ایزدی نیا, ناصر AD - استادیار گروه حسابداری دانشگاه شهید چمران AD - عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه اصفهان Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 2 IS - 5 SP - 131 EP - 155 KW - ارزشیابی واحدهای تجاری KW - ارزش افزوده اقتصادی KW - جریانهای آزاد اقتصادی KW - ارزش بازار KW - ارزش افزوده بازار KW - ارزشیابی سهام DO - N2 - ارزشیابی اوراق بهادار با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های آزاد نقدی از شیوه های مطرح در کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظام اقتصاد آزاد است. اجرای این مدل ها نیازمند فرآیند محاسباتی بالنسبه طولانی و پیچیده میباشد و به همین دلیل در نگرش اولیه اجرای این مدلها در عمل دشوار به نظر میرسد. یکی از اهداف پژوهش حاضر آن بوده است که آیا در چهارچوب متداول حسابداری تعهدی و گزارشگری مالی میتوانیم به ارزشیابی واحدهای تجاری و تعیین ارزش سهام بپردازیم یا اینکه در شرایط فعلی امکان اجراء این مدل ها در بازار سرمایه ایران نمیباشد. از طرف دیگر پشتیبانی از زمینه های اجرایی این مدل نیازمند تحقیقات تجربی در خصوص تشخیص ارتباط و همبستگی بین معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری (شاخص های داخلی ارزیابی عملکرد) با ارزشهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه (شاخص های خارجی ارزیابی عملکرد) میباشد. در این مقاله که حاصل پژوهشش تجربی در حوزه حسابداری و مالی است، فرضیاتی در خصوص ارتباط بین معیارهای ارزش آفرینی شرکت ها یعنی شاخص های ناشی از EVA و FCF با معیارهای ناشی از قضاوت بازار سرمایه یعنی معیارهای ناشی از ارزش بازار شرکت ها (MA) ارزش افزوده بازار (MVA) مطرح میگردد و پس از محاسبه متغییرهای تحقیق با استفاده از روش های مناسب آماری به تحلیل یافته های تحقیق پرداخته میشود. نتیجه نهایی حاصل از تحقیق موید آن است که پس از پاره ای اصطلاحات در فرآیند گزارشگری مالی قادریم برمبنای اطلاعات موجود به ارزشیابی واحد های تجاری و تعیین ارزش سهم در مقطع زمانی خاصی بپردازیم. همچنین نتایج حاصل از آزمون آماری فرضیات تحقیق موید آن است که در عمده گروههای صنعت مورد مطالعه ارتباط و همبستگی بین شاخص های داخلی ارزش آفرینی و شاخص های ناشی از قضاوت بازار سرمایه برقرار است و ارزش های ناشی از قضاوت بازار بی ارتباط با معیارهای ارزش آفرینی واحدهای تجاری نیست. UR - https://qjma.atu.ac.ir/article_4069.html L1 - https://qjma.atu.ac.ir/article_4069_a940ec8818fde3f48679cf7a54a35753.pdf ER -