@article { author = {blue, Ghasem and Farjam, Zahra}, title = {Cost Behavior Forecast Accuracy in Earning Forecast of Tehran Stock Exchange Companies}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {14}, number = {55}, pages = {71-92}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2017.11041.1362}, abstract = {Aware of the economic performance of the business in the future will help potential investors and Creditors in economic decisions. Investment decision taken on the basis of forecasted earnings. Therefore the accuracy of these predictions is important. Prior research has shown that cost forecast error is more than sales forecast error and has more effect on the earning forecast error and claimed that this error is due to ignoring the cost behavior. This research was investigated cost behavior forecast accuracy by studying 104 company from 2010-2015. Samples were separated to companies with symmetrical (equal) favorable and unfavorable sales forecast error and were compared. T test and Mann-Whitney tests were used for this purpose. The results showed that managers are not predicting the cost variability correctly; however, due to the symmetry of the earning forecast error in firms with equal sales forecasting error, it can be concluded that managers generally pay attention to cost behavior in their predictions. In other words, according to the proportion of sales forecast error and cost forecast error, the main reason for the earning forecast error is the error in predicting sales.}, keywords = {Earning forecast error,Sale forecast error,Cost Forecast Accuracy,Cost Behavior,cost variability}, title_fa = {دقت پیش‌بینی رفتار هزینه‌ها در پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {آﮔﺎﻫﯽ از دورﻧﻤﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻗﺘﺼﺎدی واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران ﺑﺎﻟﻘﻮه و اﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎن را در اﺧﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﯾﺎری ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران بر ﻣﺒﻨﺎی ﺳﻮدﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه انجام می‌گیرد. لذا دقت این پیش‌بینی‌ها اهمیت دارد. مطالعات اخیر نشان داده‌ که خطای پیش‌بینی هزینه‌ها از خطای پیش‌بینی فروش بیشتر بوده و تاثیر چشمگیری بر خطای پیش‌بینی سود دارد. طبق این تحقیقات، علت خطای پیش‌بینی هزینه‌ها عدم درک و توجه به اطلاعات رفتار هزینه می‌باشد. در تحقیق پیش‌رو با مطالعه اطلاعات 104 شرکت طی سال‌های 1393-1388، دقت پیش‌بینی رفتار هزینه‌ها توسط مدیران بررسی شد. در این راستا شرکت‌های دارای خطای پیش‌بینی فروش مساعد و نامساعد تفکیک و خطای پیش‌بینی سود شرکت‌هایی که قدرمطلق خطای پیش‌بینی فروش آنها معادل بود، با یکدیگر مقایسه گردید. در صورتی که خطای پیش‌بینی سود این شرکت‌ها تفاوت معناداری نداشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که مدیران در پیش‌بینی‌های خود به رفتار هزینه توجه دارند. نتایج آزمون‌های آماری t و من‌ویتنی نشان داد که مدیران تغییرپذیری هزینه‌های شرکت را به درستی پیش‌بینی نمی‌کنند؛ اما رفتار هزینه را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ می‌کنند. تناسب خطای پیش‌بینی سود و خطای پیش‌بینی فروش بیانگر آن است که علت اصلی خطای پیش‌بینی سود، خطا در پیش‌بینی فروش است.}, keywords_fa = {خطای پیش‌بینی سود,خطای پیش‌بینی فروش,دقت پیش‌بینی هزینه,رفتار هزینه‌ها,تغییرپذیری هزینه‌ها}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_8469.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_8469_9d89d92b32fbbb359bccf5cdfa1dec1c.pdf} }