@article { author = {kashanipour, Mohammad and Karami, Gholamreza and Moradi Joz, Mohsen}, title = {A Model for Ranking of Earnings Quality Measures in Iran}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {16}, number = {62}, pages = {127-150}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.10425}, abstract = {Because of the importance and position of earnings in financial reporting information, this study is an attempt to present a model for ranking earnings quality drawing an expert's view. The present study aims to provide a model for earnings quality in Iran. After reviewing the theoretical literature and sources of earnings quality, a conceptual model and research questionnaire were developed. Based on the conceptual model developed, three aspects of accounting, market and management were selected as dimensions of the model. Each of these dimensions is of the following measures (8 measures for accounting, 5 measures for market, and 3 measures for management). The research questionnaire was submitted to 21 experts in the field of accounting and financial management with sufficient experience and academic background in the field in question. Using the analytic hierarchy process (AHP) and the technique for order of preference by similarity to ideal solution (TOPSIS), the results were analyzed and the final model of the research was extracted. In this model, drawing on the scientific method for the analysis of the results, the weight of each dimension and measurement was determined. The results show that the accounting, market, and management dimensions have coefficients of 0/581, 0/295, and 0/124 respectively, affecting the earnings quality model. Also, the consistency ratio in the analytic hierarchy process for all dimensions is less than 10%, hence acceptable. Moreover, the results indicate that earnings in formativeness as a subset of market dimension is the most influential measure in the final model of earnings quality.}, keywords = {Earnings quality,Accounting aspect,Market aspect,Management Aspect}, title_fa = {مدلی برای رتبه بندی سنجه‌های کیفیت سود در ایران}, abstract_fa = {نظر به اهمیت و جایگاه سود در میان اطلاعات گزارشگری مالی، در این تحقیق سعی شده است با استفاده از نظر خبرگان مدلی برای رتبه بندی کیفیت سود ارائه شود. از این رو، پس از بررسی ادبیات نظری و منابع کیفیت سود، مدل مفهومی و پرسشنامه پژوهش تدوین گردید. براساس مدل مفهومی تدوین شده، سه جنبه حسابداری، بازار و مدیریتی به عنوان ابعاد مدل انتخاب شدند. هر کدام از این ابعاد دارای سنجه ها (حسابداری 8 سنجه، بازار 5 سنجه و مدیریتی شامل 3 سنجه) می‌باشند. پرسشنامه پژوهش در معرض نظر خواهی 21 نفر از خبرگان رشته‌های حسابداری و مدیریت مالی که دارای سوابق کافی تجربی و دانشگاهی در این موضوع بوده‌اند، قرار گرفت و با استفاده از روش‌های فرایند تحلیل سلسه مراتبی و روش ترجیح بر اساس مشابهت به راه حل ایده‌آل نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی پژوهش استخراج گردید. در این مدل با استفاده از روش علمی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل نتایج، وزن هر یک از ابعاد و سنجه‌ها مشخص گردید. نتایج پژوهش، نشان می دهد که ابعاد حسابداری، بازار و مدیریتی به ترتیب با ضرایب 581/0، 295/0 و 124/0 دارای تاثیر در مدل کیفیت سود می‌باشند. همچنین نرخ سازگاری در روش تحلیل سلسله مراتبی برای کلیه ابعاد کمتر از 10 درصد و قابل قبول می‌باشد. همچنین، یافته‌های تحقیق نشان می دهد که بیشترین تاثیر سنجه آگاهی دهندگی به عنوان زیر مجموعه بعد بازار در مدل نهایی }, keywords_fa = {کیفیت سود,جنبه حسابداری,جنبه بازار,جنبه مدیریتی}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_10425.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_10425_9e1f15443b6997f0192203262104dff4.pdf} }