@article { author = {faghfour maghrebi, yeganeh and sajadi, seyed hossein and Esnaashari, Hamideh and rezaeian, ali}, title = {The Effect of Language Sentiment, Readability and Information Processing Style (sophistication) on Investors’ Judgment: Experimental Evidence}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {1-34}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2020.47931.2080}, abstract = {Quantitative information by itself provides investors with an incomplete picture of afirm’s economic circumstances. Thus firms also provide qualitative and textualdisclosures in addition to quantitative disclosures which have characteristics such aslanguage sentiment and readability that can have impact on investors’ judgment anddecision-making. The goal of this study is to examine whether language sentimentand readability of an earning press release can affect investors’ judgment andwhether this effect is conditional on investors’ information processing style(sophistication). For this purpose a 2 * 2 * 2 between-subject experiment wasconducted with accounting students as participants. ANOVA analysis showed asignificant relationship between investors’ judgment, language sentiment andreadability. Results also indicated that positive language sentiment and lowreadability affect less sophisticated investors who use heuristic informationprocessing style in a positive way and more sophisticated investors who use rationalthinking style in a negative way. Taken together, the results of this study confirmthat there is a need for regulation to ensure protection for unprofessional investorsand also require companies to apply disclosure tone which is in line with firm’soverall performance and increase the readability of qualitative disclosures}, keywords = {Language sentiment,Readability,Information processing style (Sophistication),Heuristic Pstyle,rational processing style}, title_fa = {تاثیر احساس زبانی، خوانایی و سبک پردازش اطلاعات (خبرگی) بر قضاوت سرمایه‌گذاران: شواهد آزمایشی}, abstract_fa = {اطلاعات کمی به تنهایی و به خودی خود تصویر ناقصی از شرایط اقتصادی یک شرکت ارائه می‌کند. بنابراین شرکت‌ها علاوه بر افشاهای کمی، افشا‌هایی به صورت کیفی و متنی نیز منتشر می‌کنند که علاوه بر ویژگی کلی اطلاعات یعنی سودمندی در امر تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان، ویژگی‌های دیگری نیز همچون احساس زبانی و خوانایی دارند که می‌توانند بر قضاوت و تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان تاثیر‌گذار باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا مدیران می‌توانند با دست‌کاری احساس زبانی و خوانایی اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارند یا خیر و اینکه آیا میزان این تاثیر توسط سبک پردازش اطلاعات سرمایه‌گذاران (خبرگی) تعدیل خواهد‌شد یا خیر. بدین منظور از یک آزمایش 2*2*2 بین گروهی با دانشجویان حسابداری به عنوان آزمودنی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آنوا نشان داد احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذاران تاثیر مثبت دارد. همچنین احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذارانی که از خبرگی کمتری برخوردارند و از سبک شهودی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند، تاثیر مثبت و بر قضاوت سرمایه‌گذارانی که از خبرگی بیشتری برخوردارند و از سبک تحلیلی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند، تاثیر منفی دارد. در مجموع نتایج این تحقیق موید آن است که لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران کمتر خبره به وسیله ارائه دستورالعمل‌هایی برای افزایش خوانایی و همچنین استفاده از احساس زبانی متناسب با عملکرد کلی شرکت توسط نهادهای قانون‌گذار امری ضروری به نظر می‌رسد. }, keywords_fa = {احساس زبانی,خوانایی,سبک پردازش اطلاعات (خبرگی),سبک پردازش شهودی,سبک پردازش تحلیلی}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11086.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11086_b1c1d758a07f9d65617e4c4463b044fa.pdf} } @article { author = {Bahrami, Aso and Noravesh, Iraj and Raad, abbas and mohamadi molqarani, ata}, title = {Forecasting the Financial Statements Fraud Detection of Companies Listed on the Stock Exchange}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {35-59}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.47425.2072}, abstract = {The overall purpose of publishing financial statements is to provide information about financial status, performance results, and cash flows to stakeholders. Users' trust, especially investors, shareholders, and creditors, with the information in these statements is an incentive that leads one to fraud in financial reporting. The purpose of present research is to predict fraud in fraudulent financial statements fraud. This triangle is based on the assumption that one is motivated to commit fraud when there are three elements of fraud. These three elements are 1. some perceived motivations for fraud, 2. some opportunities for fraud, and 3. methods of reasoning that fraud does not harm the value of the perpetrator (Cressey, 1973). In this study, the dependent variable of financial statement fraud is used by the researcher as a substitute for earnings management (profit). Independent variables include the pressure of financial stability, the greed of the perpetrator, ineffective supervision, effective supervision, the pressure of external expectations, and predicted financial goals. The statistical population of the study is listed companies in Tehran Stock Exchange and the statistical sample of 98 companies is selected through systematic elimination method during the years 2012 - 2018. The results of testing the research hypotheses using multivariate regression model and panel data model showed that the pressure of financial stability has a significant relationship with financial statements Fraud.}, keywords = {Fraudulent financial statements,Theory of fraud triangle,Earnings management}, title_fa = {پیش بینی کشف تقلب در صورت های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {هدف کلی از انتشار صورت‌های مالی ارائه اطلاعاتی درباره‌ وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقد به گروه‌های ذینفع می‌باشد. اعتماد استفاده‌کنندگان خصوصاً سرمایه‌گذاران، سهامداران و اعتباردهندگان به اطلاعات این صورت‌ها انگیزه‌ای است که شخص را به تقلب در گزارشگری مالی هدایت می‌کند. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تقلب در  صورت‌های مالی متقلبانه است. دیدگاه مذکور بر این فرضیه استوار است که فرد برای ارتکاب تقلب در هنگامی­که سه عنصر تقلب وجود دارد، انگیزه پیدا می‌کند. این سه عنصر عبارتند از: 1. برخی فشارها یا انگیزه‌های متصور تقلب، 2. برخی از فرصت‌های متصور برای تقلب، و 3. شیوه‌هایی از استدلال که تقلب صدمه‌ای به ارزش فرد مرتکب تقلب وارد نمی‌کند (کریسی، 1973). متغیر وابسته در این پژوهش تقلب در صورت‌های مالی است که با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری اندازه‌گیری می‌شود. متغیرهای مستقل عبارتند از فشار ثبات و پایداری مالی، فرصت‌طلبی مالی شخص مرتکب تقلب، نظارت غیرمؤثر، نظارت مؤثر، فشار انتظارات بیرونی، و اهداف پیش‌بینی شده مالی. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و نمونه آماری نیز به تعداد 98 شرکت طی سال‌های 1392 الی 1397 با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره و الگوی داده‌های تابلویی نشان داد فشار ثبات و پایداری مالی رابطه معناداری با تقلب در صورت‌های مالی متقلبانه دارد.  }, keywords_fa = {تقلب صورت‌های مالی,تئوری مثلث تقلب,مدیریت عایدات}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11087.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11087_e3d02802d92bae6ee88d9f7f88952500.pdf} } @article { author = {Shekarkhah, Javad and tamandeh, seyyed hamid}, title = {Examine the Effect of Market Past Values on Investment Decisions and Cumulative Leverage Changes of Firms from the Perspective of Market Timing Theory}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {61-83}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2020.47068.2071}, abstract = {Cognition and awareness of the firms' capital structure is important for potential shareholders and investors, and information on capital structure is used by creditors. The financing decisions of many firms depend on the market value of the stock. firms are issued when stocks are high and when they are redeemed when stocks are low, the reason for this action is obtaining more finance. The purpose of this study is to examine the effect of market past values on investment decisions and Cumulative leverage changes of firms from the perspective of market timing theory.In this study, using financial information of 134 companies listed on Tehran Stock Exchange over the period of 2012-2018 and using generalized least square (GLS) regression analysis, the market timing theory was tested with growth opportunities and leverage changes of companies. Results of the study suggest that in a 95% certainty level, the first hypothesis was confirmed i.e. past market values have positive and significant impact on investment decisions. Also, the second hypothesis was confirmed i.e. past market values have negative and significant impact on Cumulative leverage changes. These observations confirm the market timing theory, that is, companies’ growth opportunities are controlled via the  ratio, and leverage has a negative relationship with the  ratio. Also variables of ratio of fixed assets and size of company have a significant and negative impact on investment decisions, while profitability, leverage, market value to liquidity ratio and liquidity have positive and significant effect on investment decisions. Finally, profitability and the ratio of total liabilities to total assets have a significant negative effect on the cumulative leverage changes.}, keywords = {market timing,Growth Opportunities,leverage changes}, title_fa = {بررسی تاثیر ارزش های گذشته بازار بر تصمیمات سرمایه گذاری و تغییرات اهرم تجمعی شرکتها از منظر تئوری زمانبندی بازار}, abstract_fa = {شناخت و آگاهی از ساختار سرمایه شرکت­ها از سویی برای سهامداران وسرمایه گذاران بالقوه حائز اهمیت است و از سوی دیگر، اطلاعات در مورد ساختار سرمایه، مورد استفاده اعتباردهندگان قرار می­گیرد. تصمیمات تأمین مالی بسیاری از شرکت­ها به ارزش بازار سهام بستگی دارد. شرکت­ها برای تأمین مالی بیشتر، زمانی به انتشار سهام اقدام می­کنند که ارزش بازار سهام زیاد است و زمانی به بازخرید سهام اقدام می­کنند که ارزش بازار سهام کم است. هدف پژوهش بررسی تأثیر ارزش­های گذشته بازار بر تصمیمات سرمایه­گذاری و تغییرات اهرم تجمعی شرکت‌ها از منظر تئوری زمان­بندی بازار است. دراین پژوهش بااستفادهازاطلاعاتمالی134شرکتپذیرفته‌شدهدربورساوراق بهادارتهرانطیدورهزمانی1391تا1397وبابهره­گیریازروشتجزیه ‌و تحلیل رگرسیون حداقل مربعات تعمیم‌یافته(GLS) نظریهزمان‌بندیبازار با فرصت‌های رشد و تغییرات اهرم شرکت‌ها آزمون گردید.نتایجپژوهشبیانگر این است که در سطح اطمینان 95% فرضیه اول پژوهش مبنی بر اینکه ارزش‌های گذشته بازار بر تصمیمات سرمایه‌گذاری تأثیر مثبت و معناداری دارد تائید شده و همچنین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه ارزش‌های گذشته بازار بر تغییرات اهرم تجمعی تأثیر منفی و معناداری دارد نیز تائید گردید. اینشواهدنظریهزمان‌بندیبازار مبنی بر اینکه فرصت‌های رشد شرکت‌ها با استفاده از نسبت ( ) کنترل می‌شود و اهرم با نسبت ( ) رابطه معکوس داردراتأییدمی‌کند. همچنین متغیرهای نسبت دارایی­های ثابت و اندازه شرکت بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر منفی و معناداری دارند در حالی که، سودآوری، اهرم دفتری، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و نقدینگی بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر مثبت و معناداری دارند. در نهایت سودآوری و نسبت کل بدهی­ها به کل دارایی­ها بر تغییرات اهرم تجمعی تأثیر منفی و معناداری دارند.}, keywords_fa = {زمان‌بندی بازار,فرصت‌های رشد,تغییرات اهرم}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11088.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11088_1334f0968dc561c45fe35b2307ae44cd.pdf} } @article { author = {hoseini, nahid and Jamshidinavid, Babak and Piri, Parviz}, title = {Investigation of the Halo Effect Phenomenon in the Iranian Capital Market with Emphasis on the Role of Accounting Information}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {85-108}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.47310.2070}, abstract = {Prospect theory and reference point are some of the discussed issues in the behavioral finance paradigm that describe the situation of individuals in decision making. Experimental evidence indicates that investors select points as their reference points for their profit and loss decisions making. If the price is lower than the reference point, they postpone their sales, as a result, the volume of transactions is also reduced, and if the price is higher than the reference point, they sell shares, which results in increased trading volume. The purpose of this study is to investigate thirty examples of Halo effects in the Iranian capital market with the emphasis on the role of accounting information in companies listed in Tehran Stock Exchange. The statistical population includes 115 companies that were active in the stock market from 2006 to 2017. In this study, the panel-data regression model was used to investigate the hypotheses. The results show that investors in the Iranian capital market do not use the management forecasts (relative profitability status of the company vs. the anticipated profitability of the company) following the pattern of the Halo effect phenomenon. In addition, investors in the Iranian capital market do not use the industry average (relative profitability status of the company vs. the industry average) following the Halo effect phenomenon.}, keywords = {Halo Phenomenon,Accounting Information,Data Panel}, title_fa = {بررسی مصداق پدیده اثر هاله‌ای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری}, abstract_fa = {تئوری چشم‌انداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری می‌باشد که توصیف­کننده موقعیت افراد در زمان تصمیم‌گیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را به­عنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمی‌گزینند. در صورتی­که قیمت پایین­تر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه حجم معاملات نیز کاهش می‌یابد و اگر قیمت بالاتر از نقطه مرجع باشد، اقدام به فروش سهم می‌کنند که افزایش حجم معاملات را در پی دارد. هدف از این تحقیق بررسی مصداق پدیده اثر هاله­ای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری شامل 115  شرکت که از ابتدای 1385 تا پایان 1396 در بورس فعال بوده­اند. در این پژوهش جهت بررسی فرضیه­ها از مدل رگرسیون پانل - دیتا استفاده شده است.  نتایج نشان می­دهد که سرمایه­گذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هاله­ای، از پیش­بینی­های مدیریت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر سودآوری پیش­بینی شده شرکت)  استفاده نمی­کنند. علاوه­بر این، سرمایه­گذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هاله­ای، از متوسط صنعت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر متوسط صنعت) استفاده نمی­کنند.}, keywords_fa = {پدیده هاله,اطلاعات حسابداری,پانل دیتا}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11089.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11089_d49bb3ee43381b5e9e5e92ec02afe8c9.pdf} } @article { author = {Mirzayee, Sayeedeh and Abdoli, Mohammadreza and Koushki jahromi, Alireza}, title = {Financial Reporting L language Bad on Aggressive Financial Reporting Investor Protection}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {109-138}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2020.46568.2054}, abstract = {Efficient market hypothesis predicts that capital markets are beset with cer-tain biases which result from wrong estimation, and negatively influence shareholders’ expectations for higher returns, which in turn affects invest-ment efficiency, financial constraints and corporate performance efficacy in competitive markets, and eventually mitigates firm value. The present study aims Financial reporting language Bad on Aggressive Financial Reporting Investor protection over the period 2013-2017. Earnings forecast error and CEOs’ overconfidence biases serve as the measure of CEO’s perceptual biases, the model developed by Biddle et al (2009) is employed to proxy for investment efficiency, and KZ model is also adopted to calculate financing constraints. The results reveal that both earnings forecast error and overconfidence biases negatively affect investment efficiency, while they positively influence cor-porate financing constraints. These results indicate that CEO’s perceptual biases creates a constraint on financing, and, on the other hand, reduces the efficiency of corporate investments. Under these conditions, the trust and confidence of investors and shareholders in relation to the company will be reduced, and the company will face negative features like the risk of a financial crisis.}, keywords = {Financial reporting language Bad,Aggressive Financial Reporting,Investor protection}, title_fa = {بررسی تاثیر لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه: حفاظت از حقوق سهامداران}, abstract_fa = {گزارشگری مالی امروزه به عنوان یک استراتژی رقابتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مطرح است که باعث می‌شود اخبار واقعی شرکت به موقع و به طور جامع و قابل اتکا به ذینفعان انتقال داده شود. وجود حساسیت‌ها در رعایت حقوق ذینفعان به عنوان یک محرک باعث شده تا شکل‌های توسعه یافته تری از زبان گزارشگری به وجود بیاید و این موضوع می‌تواند به ارتقای سطح شفافیت‌های مالی کمک نماید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه باتوجه به نقش حفاظت از حقوق سهامداران می‌باشد. در این پژوهش که در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ انجام گرفت تعداد ۱۰۵ شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفتند. روش آنتروپی شنون به عنوان یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در این پژوهش به منظور سنجش حفاظت از حقوق سهامداران استفاده شده و آزمون فرضیه‌ها نیز براساس تحلیل رگرسیون صورت پذیرفت. نتایج نشان داد، لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین مشخص شد، حفاظت از حقوق سهامداران باعث تشدید تاثیر منفی لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه می‌شود.}, keywords_fa = {لحن بدبینانه گزارشگری مالی,گزارشگری مالی متهورانه,حفاظت از حقوق سهامداران}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11090.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11090_a564fbabee4878bf8c00e5e300725a78.pdf} } @article { author = {ghaderi, salahaddin and lashgari, zahra and Tariverdi, Yadolla and Kaighoadi, AmirReza}, title = {Enterprise Risk Management Model and Implications for Effective Control of Accounting and Economic Performance of the Company}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {139-173}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.46862.2060}, abstract = {Risk identification and management is a new approach used to strengthen and enhance the effectiveness of organizations. The purpose of risk management is to identify and assess the risk and reduce it using resources available to the administrator. In this study, Enterprise Risk Managementmodel has been estimated and its effectiveness has been studied on the Corporate accounting and economic performance. Tehran stock exchange listed firms constitute statistical population of the research and the sample was selected imposing conditions of the research variables to 129 firms during 2008-2019. Statistical technique of panel data regression was used to analyze data and test the hypotheses. The results indicate that enterprise risk management has a positive and significant effect on the criteria of rate of assets, rate of equity, market value added and cash value added. And these results are supported by the model of COSO(2004). And by comparing the predictive power of Gordon model(2009)  and comparing it with the COSO model(2004), it was concluded that Gordon model(2009) had the least error in forecasting accounting and economic performance. }, keywords = {Enterprise Risk Management,Corporate Accounting Performance,Corporate Economic Performance}, title_fa = {مدل مدیریت ریسک شرکتی و پیامدهای آن بر عملکرد حسابداری و اقتصادی شرکت}, abstract_fa = {شناسایی و مدیریت ریسک، از رویکردهای جدیدی است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از مدیریت ریسک شناسایی و ارزیابی ریسک و تعدیل آن با استفاده از منابع در اختیار مدیر است. درمطالعه حاضر مدل ریسک شرکت برآورد و اثر بخشی آن بر عملکرد حسابداری  اقتصادی شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و نمونه پژوهش با اعمال شرایط متغیرهای پژوهش به تعداد 129 شرکت طی سال‌های 1386-1397 انتخاب شده است. برای تجزیه ‌و‌ تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از تکنیک آماری رگرسیون داده‌های تابلویی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیریت ریسک شرکت بر معیارهای نرخ بازده دارایی­ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده نقدی تأثیر مثبت و معناداری دارد. و این نتایج با استفاده از مدل کوزو(2004) نیز پشتیبانی می­شود. و در مقایسه قدرت پیش­بینی الگوی مدیریت ریسک شرکتی گوردون و همکاران(2009) و مقایسه آن با الگوی مدیریت ریسک شرکتی کوزو(2004) این نتیجه حاصل شد که مدل مدیریت ریسک شرکتی گوردون و همکاران(2009) کمترین خطا در پیش­بینی عملکرد حسابداری و اقتصادی را دارد.}, keywords_fa = {مدیریت ریسک شرکتی,عملکرد حسابداری شرکت,عملکرد افتصادی شرکت}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11091.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11091_f3ee857c712895103d323c3d67aecb29.pdf} } @article { author = {Akhtarshenas, Darioush and Khodamipour, Ahmad and pourheidari, omid}, title = {Developing of Effective Factors Model on Corporate Sustainability in Iran}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {175-201}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.47002.2061}, abstract = {Promoting corporate sustainability, as an important strategy for companies, is not a coincidence, but can be improved by identifying and considering different factors. Therefore, identifying the effective factors on corporate sustainability is essential. The purpose of this research is to develop a model to explain the effective factors on corporate sustainability through exploratory combination approach. In the qualitative part of the research, a model for effective factors on corporate sustainability has been provided by interview with specialists and experts and by using a snowball sampling method based on the thematic analysis of the interviews. In the quantitative part, in order to evaluate the validity of the presented model, by using from questionnaire, opinions specialists and experts were obtained and analyzed by one-sample t-test and one-way ANOVA. Also, confirmatory factor analysis was used to determine the factor loadings of the indices of each component. The research results showed four dimensions include: company characteristics, management factors, market factors and macro factors, nine components include: structural characteristics, functional characteristics, individual level, organizational level, capital market, business factors, economic factors, social factors and political factors and sixty indicators are affecting on corporate sustainability. In addition to confirming many of identifying factors in previous research, new factors such as community culture, country policy, ethics, legal requirements, corporate social reputation, intellectual capital and product competitiveness have been identified as effective factors of corporate sustainability. The findings have important insights for various stakeholders such as government, legislative bodies, regulatory bodies, companies and researchers. Accordingly, it is recommended to Corporate Audit and the Securities Exchange Organization take the necessary steps for codification corporate sustainability laws and standards.}, keywords = {Corporate Sustainability,Thematic analysis,factor analysis,Effective Factors,Interview}, title_fa = {تدوین مدل عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی در ایران}, abstract_fa = {تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکت‌‌ها، امری تصادفی نیست، بلکه می‌‌تواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی می‌‌باشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک مصاحبه با متخصصین و صاحب‌‌نظران با روش نمونه‌‌گیری گلوله برفی و براساس تحلیل تم برآمده از مصاحبه‌‌ها، مدلی برای عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی ارائه شده است. در بخش کمّی، به منظور سنجش اعتبار مدل ارائه شده، با استفاده از پرسشنامه، نظراتمتخصصین و صاحب‌‌نظران دریافت و با استفاده از آزمون‌‌ t تک‌‌‌‌نمونه‌‌ای و آنالیز واریانس یک‌‌طرفه تجزیه و تحلیل گردید. همچنین به منظور تعیین بارعاملی شاخص‌‌های هر یک از مؤلفه‌‌ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 4 بعد شامل، ویژگی‌‌های شرکت، عوامل مدیریتی، عوامل بازار و عوامل کلان، 9 مؤلفه شامل، ویژگی‌‌های ساختاری، ویژگی‌‌های عملکردی، سطح فردی، سطح سازمانی، بازار سرمایه، عوامل تجاری، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل سیاسی و 60 شاخص بر پایداری شرکتی مؤثر هستند. علاوه بر تأیید بسیاری از عوامل شناسایی شده در پژوهش‌‌های پیشین، عوامل نوینی همچون فرهنگ جامعه، سیاست حاکم بر کشور، پایبندی به اخلاق، الزامات قانونی، شهرت اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و رقابت بازار محصول به عنوان عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی شناسایی شده‌‌اند. این یافته‌‌ها دیدگاه‌‌های مهمی برای ذینفعان مختلف مانند دولت، نهادهای قانون‌‌گذار، نهادهای نظارتی، شرکت‌‌ها و پژوهشگران دارد. بر همین اساس به سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد می‌‌شود، نسبت به تدوین قوانین و استانداردهای پایداری شرکتی، اقدامات لازم را به عمل آورند.}, keywords_fa = {پایداری شرکتی,تحلیل تم,تحلیل عاملی,عوامل مؤثر,مصاحبه}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11092.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11092_26c59277406338e85a50b7faee7a683a.pdf} }