غلامرضا کردستانی؛ سید مرتضی مرتضوی
دوره 9، شماره 34 ، تیر 1390، ، صفحه 77-102
چکیده
افزایش نسبت هزینه های عملیاتی به فروش را می توان از دو زاویه متفاوت مورد بررسی قرار داد. در تفسیرمنفی، افزایش این نسبت، نشانه ضعف در کنترل هزینه ها است، اما در تفسیر مثبت، افزایش این نسبت به عنوانسرمایه گذاری برای بهبود فرآیندهای عملیاتی تلقی می شود. به دلیل تناقض دو تفسیر، تشخیص این کهافزایش نسبت هزینه های عملیاتی به فروش، به صورت ...
بیشتر
افزایش نسبت هزینه های عملیاتی به فروش را می توان از دو زاویه متفاوت مورد بررسی قرار داد. در تفسیرمنفی، افزایش این نسبت، نشانه ضعف در کنترل هزینه ها است، اما در تفسیر مثبت، افزایش این نسبت به عنوانسرمایه گذاری برای بهبود فرآیندهای عملیاتی تلقی می شود. به دلیل تناقض دو تفسیر، تشخیص این کهافزایش نسبت هزینه های عملیاتی به فروش، به صورت هدفمند و به منظور افزایش سودآوری آتی توسطمدیریت انجام می شود یا دلیل آن، ناکارایی در کنترل هزینه است، از اهمیت زیادی برخوردار است که در اینتحقیق، مورد توجه قرار گرفته است. برای این منظور، تأثیر کارایی هزینه ها بر رابطه بین نسبت هزینه هایعملیاتی و عملکرد آتی 051 شرکت در طول سال های 0831 تا 0831 مورد مطالعه قرار گرفته است. براساسیافته های تحقیق، افزایش هدفمند نسبت هزینه های عملیاتی، موجب افزایش معنادار سود عملیاتی آتی و فروشآتی می شود، اما افزایش غیرهدفمند این نسبت، موجب کاهش سود عملیاتی آتی می شود. همچنین، افزایشنسبت هزینه های عملیاتی، در شرکت های کارا و ناکارا، موجب کاهش هزینه های عملیاتی دوره بعد می شود،اما بر بهای تمام شده کالای فروش رفته دوره آتی، تأثیر معناداری ندارد. برای بررسی بیشتر، کارایی هزینه هایعملیاتی و کارایی بهای تمام شده کالای فروش رفته به صورت یکجا در مدل قرار گرفت و نتایج نشان دادفقط در صورتی که هزینه های عملیاتی، کارا باشد و فرصت های کافی برای کاهش بهای تمام شده کالایفروش رفته وجود داشته باشد، سود عملیاتی دوره بعد افزایش می یابد؛ زیرا تنها در این حالت، افزایش هدفمندهزینه های عملیاتی می تواند صرف سرمایه گذاری در بهبود کارایی تولید شود.