ناهید حسینی؛ بابک جمشیدی نوید؛ پرویز پیری
چکیده
تئوری چشمانداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری میباشد که توصیفکننده موقعیت افراد در زمان تصمیمگیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایهگذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را بهعنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمیگزینند. در صورتیکه قیمت پایینتر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق میاندازند ...
بیشتر
تئوری چشمانداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری میباشد که توصیفکننده موقعیت افراد در زمان تصمیمگیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایهگذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را بهعنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمیگزینند. در صورتیکه قیمت پایینتر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق میاندازند و در نتیجه حجم معاملات نیز کاهش مییابد و اگر قیمت بالاتر از نقطه مرجع باشد، اقدام به فروش سهم میکنند که افزایش حجم معاملات را در پی دارد. هدف از این تحقیق بررسی مصداق پدیده اثر هالهای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری شامل 115 شرکت که از ابتدای 1385 تا پایان 1396 در بورس فعال بودهاند. در این پژوهش جهت بررسی فرضیهها از مدل رگرسیون پانل - دیتا استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایهگذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هالهای، از پیشبینیهای مدیریت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر سودآوری پیشبینی شده شرکت) استفاده نمیکنند. علاوهبر این، سرمایهگذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هالهای، از متوسط صنعت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر متوسط صنعت) استفاده نمیکنند.