محمود لاری دشت بیاض؛ محمدجواد ساعی؛ آرش قربانی
چکیده
این مطالعه، با بررسی یک نمونه شامل 2702 مشاهده شرکت ـ سال از دادههای شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران، که مربوط به یک دوره زمانی 11 ساله از 1382 تا 1392 است، تحقیق میکند که آیا مدیران برای اجتناب از گزارش زیان، نتایج عملکرد سود و زیان خود را با استفاده از مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی دستکاری میکنند یا خیر. مطابق یافتههای ...
بیشتر
این مطالعه، با بررسی یک نمونه شامل 2702 مشاهده شرکت ـ سال از دادههای شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران، که مربوط به یک دوره زمانی 11 ساله از 1382 تا 1392 است، تحقیق میکند که آیا مدیران برای اجتناب از گزارش زیان، نتایج عملکرد سود و زیان خود را با استفاده از مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی دستکاری میکنند یا خیر. مطابق یافتههای مطالعات رفتاری، آستانه سود صفر یک مرجع روانشناختی با اهمیت است که مدیران در راستای آنکه از پیامدهای عدم دستیابی به آن اجتناب کنند برای دستکاری سود دارای انگیزه هستند. به رغم مشاهده یک ناپیوستگی شدید در توزیع تجربی سودهای شرکتهای نمونه در مجاورت آستانه سود صفر که میتواند ناشی از یک مدیریت سود باشد، آزمونهای استنباطی به کار گرفته شده در این تحقیق شواهد معناداری ارائه نمیدهد که مدیران شرکتها برای اجتناب از زیانهای اندک، نتایج عملکرد خود را با استفاده از رویکردهای مدیریت سود واقعی مانند ارائه تخفیفات فروش غیرعادی به مشتریان، اضافه تولید برای کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته یا کاهش هزینههای اختیاری به سمت بالا مدیریت کنند.