رباب شاکری؛ محمد مرفوع
چکیده
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای ...
بیشتر
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای آماری، از روش رگرسیون چند متغیره با رویکرد پانل دیتا استفاده شده و چهار متغیر کنترلی (اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده داراییها و عمر شرکت) نیز در مدلها در نظر گرفته شده است. قلمرو زمانی تحقیق، دوره زمانی 1389 تا 1396 بوده و نمونه تحقیق شامل 163 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که رابطه مثبت و معنیداری بین استراتژی کسبوکار و محیط اطلاعاتی شرکتها (عدم تقارن اطلاعاتی و تغییرپذیری بازده سهام، خطای پیشبینی سود) وجود دارد به این معنی که هر چه استراتژی کسبوکار شرکت تهاجمیتر باشد، عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود در آن شرکت بیشتر است.
قاسم بولو؛ زهرا فرجام
چکیده
آﮔﺎﻫﯽ از دورﻧﻤﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻗﺘﺼﺎدی واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران ﺑﺎﻟﻘﻮه و اﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎن را در اﺧﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﯾﺎری ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران بر ﻣﺒﻨﺎی ﺳﻮدﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه انجام میگیرد. لذا دقت این پیشبینیها اهمیت دارد. مطالعات اخیر نشان داده که خطای پیشبینی هزینهها ...
بیشتر
آﮔﺎﻫﯽ از دورﻧﻤﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻗﺘﺼﺎدی واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران ﺑﺎﻟﻘﻮه و اﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎن را در اﺧﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﯾﺎری ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران بر ﻣﺒﻨﺎی ﺳﻮدﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه انجام میگیرد. لذا دقت این پیشبینیها اهمیت دارد. مطالعات اخیر نشان داده که خطای پیشبینی هزینهها از خطای پیشبینی فروش بیشتر بوده و تاثیر چشمگیری بر خطای پیشبینی سود دارد. طبق این تحقیقات، علت خطای پیشبینی هزینهها عدم درک و توجه به اطلاعات رفتار هزینه میباشد. در تحقیق پیشرو با مطالعه اطلاعات 104 شرکت طی سالهای 1393-1388، دقت پیشبینی رفتار هزینهها توسط مدیران بررسی شد. در این راستا شرکتهای دارای خطای پیشبینی فروش مساعد و نامساعد تفکیک و خطای پیشبینی سود شرکتهایی که قدرمطلق خطای پیشبینی فروش آنها معادل بود، با یکدیگر مقایسه گردید. در صورتی که خطای پیشبینی سود این شرکتها تفاوت معناداری نداشته باشد، میتوان نتیجه گرفت که مدیران در پیشبینیهای خود به رفتار هزینه توجه دارند. نتایج آزمونهای آماری t و منویتنی نشان داد که مدیران تغییرپذیری هزینههای شرکت را به درستی پیشبینی نمیکنند؛ اما رفتار هزینه را در پیشبینیهای خود لحاظ میکنند. تناسب خطای پیشبینی سود و خطای پیشبینی فروش بیانگر آن است که علت اصلی خطای پیشبینی سود، خطا در پیشبینی فروش است.