حمزه دیدار؛ غلامرضا منصورفر؛ هیوا خجسته
دوره 8، شماره 32 ، دی 1389، ، صفحه 141-168
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که با وجود اهمیت افشا، برای استفاده کنندگان و تهیه کنندگات اطلاعات، چرا برخی شرکتها در مقایسه با دیگر شرکتها اطلاعات کمتری افشا میکنند؟ یا، چرا شرکتهای مختلف هرکدام سطح متفاوتی از اطلاعات را افشا میکنند؟ برای پاسخ به این سوال، اثر خصیصه های شرکتی (اندازه، درجه مشهود بودن دارایی ها، اهرم ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که با وجود اهمیت افشا، برای استفاده کنندگان و تهیه کنندگات اطلاعات، چرا برخی شرکتها در مقایسه با دیگر شرکتها اطلاعات کمتری افشا میکنند؟ یا، چرا شرکتهای مختلف هرکدام سطح متفاوتی از اطلاعات را افشا میکنند؟ برای پاسخ به این سوال، اثر خصیصه های شرکتی (اندازه، درجه مشهود بودن دارایی ها، اهرم مالی، نقدینگی، سودآوری و رشد در سودآوری) بر سطح افشاء 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1388-1382 با استفاده از داده های تابلویی سنجیده شده است. براساس نتایج تحقیق، خصوصیاتی مانند درجه مشهود بودن دارایی های، اهرم مالی و سودآوری بر سطح افشاء کل اثرگذاری بوده ولی اندازه و رشد در سودآوری بر سطح افشاء کل اثر معنی داری ندارند. به دلیل ماهیت کاملا متفاوت افشاء اختیاری و غیراختیاری، تحلیل های انجام گرفته در دو سطح افشاء اختیاری و غیراختیاری انجام و مورد مقایسه قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده نشان میدهد، غالب خصیصه های شرکتی مدنظر تنها بر قسمت اختیاری افشا اثر گذاشته و بر قسمت غیراختیاری اثر نمی گذارند؛ دلیل این نتیجه را میتوان به ماهیت این نوع اطلاعات نسبت داد. به طوری که شرکتها، جدا از چگونگی وضعیت مالی و غیرمالی ملزم به افشاء این نوع اطلاعات هستند. لذا یکی از دلایل تفاوت در سطح افشاء اختیاری شرکتها، تفاوت در خصوصیات شرکتها است.