یگانه فغفورمغربی؛ سید حسین سجادی؛ حمیده اثنی عشری؛ علی رضاییان
چکیده
اطلاعات کمی به تنهایی و به خودی خود تصویر ناقصی از شرایط اقتصادی یک شرکت ارائه میکند. بنابراین شرکتها علاوه بر افشاهای کمی، افشاهایی به صورت کیفی و متنی نیز منتشر میکنند که علاوه بر ویژگی کلی اطلاعات یعنی سودمندی در امر تصمیمگیری استفادهکنندگان، ویژگیهای دیگری نیز همچون احساس زبانی و خوانایی دارند که میتوانند بر قضاوت ...
بیشتر
اطلاعات کمی به تنهایی و به خودی خود تصویر ناقصی از شرایط اقتصادی یک شرکت ارائه میکند. بنابراین شرکتها علاوه بر افشاهای کمی، افشاهایی به صورت کیفی و متنی نیز منتشر میکنند که علاوه بر ویژگی کلی اطلاعات یعنی سودمندی در امر تصمیمگیری استفادهکنندگان، ویژگیهای دیگری نیز همچون احساس زبانی و خوانایی دارند که میتوانند بر قضاوت و تصمیمگیری استفادهکنندگان تاثیرگذار باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا مدیران میتوانند با دستکاری احساس زبانی و خوانایی اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت و تصمیمگیری سرمایهگذاران تاثیر بگذارند یا خیر و اینکه آیا میزان این تاثیر توسط سبک پردازش اطلاعات سرمایهگذاران (خبرگی) تعدیل خواهدشد یا خیر. بدین منظور از یک آزمایش 2*2*2 بین گروهی با دانشجویان حسابداری به عنوان آزمودنی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آنوا نشان داد احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایهگذاران تاثیر مثبت دارد. همچنین احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایهگذارانی که از خبرگی کمتری برخوردارند و از سبک شهودی برای پردازش اطلاعات استفاده میکنند، تاثیر مثبت و بر قضاوت سرمایهگذارانی که از خبرگی بیشتری برخوردارند و از سبک تحلیلی برای پردازش اطلاعات استفاده میکنند، تاثیر منفی دارد. در مجموع نتایج این تحقیق موید آن است که لزوم حمایت از سرمایهگذاران کمتر خبره به وسیله ارائه دستورالعملهایی برای افزایش خوانایی و همچنین استفاده از احساس زبانی متناسب با عملکرد کلی شرکت توسط نهادهای قانونگذار امری ضروری به نظر میرسد.