محمدرضا نیکبخت؛ ذبیح الله رضایی؛ وحید منتی
چکیده
حسابرسی داخلی نوین در ایران، بهتازگی در کانون توجه قرارگرفته است لذا تاکنون بسیاری از جنبههای آن ازجمله کیفیت حسابرسی داخلی و راهبردهای دستیابی و ارتقای آن، تبیین نگردیده است. همچنین پژوهشهای گذشته جنبههای محدودی از کیفیت حسابرسی داخلی را مدنظر قرار دادهاند؛ بنابراین برای تبیین و توصیف جنبههای گوناگون کیفیت حسابرسی داخلی ...
بیشتر
حسابرسی داخلی نوین در ایران، بهتازگی در کانون توجه قرارگرفته است لذا تاکنون بسیاری از جنبههای آن ازجمله کیفیت حسابرسی داخلی و راهبردهای دستیابی و ارتقای آن، تبیین نگردیده است. همچنین پژوهشهای گذشته جنبههای محدودی از کیفیت حسابرسی داخلی را مدنظر قرار دادهاند؛ بنابراین برای تبیین و توصیف جنبههای گوناگون کیفیت حسابرسی داخلی و راهبردهای ارتقای آن، برای بار نخست، با بهرهگیری از رهیافت کیفی و به کمک روش نظریه زمینهای و استفاده از مصاحبههای عمیق، ذینفعان اصلی حسابرسی داخلی موردپژوهش قرار گرفتند. برای این منظور با 33 نفر از ذینفعان اصلی (استفادهکنندگان و ارائهکنندگان) حسابرسی داخلی در نیمه دوم سال 1395 و اوایل سال 1396 مصاحبه صورت گرفت. مضافاً از دادههای متنی مندرج در 30 مقاله، یادداشت و میزگرد منتشرشده در مجلهها و نشریههای حرفهای پیرامون حسابرسی داخلی که عمدتاً ارائهکننده دیدگاه ذینفعان فوق الا شاره پیرامون کیفیت حسابرسی داخلی بود، نیز استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی که مختص رویکرد نظریه زمینهای است، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و مقولههای کلان، مقولههای اصلی و خرد مقولهها (مفاهیم) استخراج گردید. مدل راهبردهای ارتقای کیفیت حسابرسی داخلی بر اساس رویکرد سیستمی که شامل ورودیها، فرایند، خروجیها، نتایج (پیامدها) و عوامل زمینهای است، استخراج شد. بر اساس آن، راهبردهای ارتقای کیفیت حسابرسی بهصورت چندوجهی و پیرامون عناصر مدل کیفیت سیستمی یعنی پیرامون ورودیها، اجرای کار، خروجیها و عوامل زمینهای مؤثر بر کیفیت حسابرسی داخلی ارائه گردید. با توجه به جوان بودن حرفه حسابرسی داخلی در ایران، این راهبردهای چندوجهی میتواند در سطوح مختلف حسابرسی داخلی