ساسان مهرانی؛ قربان اسدی؛ حمیدرضا گنجی
دوره 11، شماره 42 ، تیر 1392، ، صفحه 115-137
چکیده
در این پژوهش به مطالعه رابطه بین کیفیت سود، هموارسازی سود و ریسک سهام با استفاده از اطلاعات نمونه ای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، که به روش غربالگری در طی دوره 1381 الی 1390 انتخاب شده اند، پرداخته شده است و این مساله مورد بررسی قرار گرفت که وضعیت ریسک شرکتهایی که سودهای با کیفیت خود را هموار میکنند، چگونه ...
بیشتر
در این پژوهش به مطالعه رابطه بین کیفیت سود، هموارسازی سود و ریسک سهام با استفاده از اطلاعات نمونه ای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، که به روش غربالگری در طی دوره 1381 الی 1390 انتخاب شده اند، پرداخته شده است و این مساله مورد بررسی قرار گرفت که وضعیت ریسک شرکتهایی که سودهای با کیفیت خود را هموار میکنند، چگونه است. از روش پنل دیتا برای برآورد مدل پژوهش و آزمون فرضیات پژوهش استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که ضریب همبستگی بین شاخص کیفیت سود و ریسک سهام نشان از وجود رابطه منفی و معنادار بین کیفیت سود و ریسک سهام است. از سوی دیگر ضریب همبستگی بین شاخص هموارسازی سود و ریسک سهام نشان از وجود رابطه مثبت و معنادار بین شاخص هموارسازی سود و ریسک سهام است.همچنین ریسک شرکتهایی که سودهای با کیفیت خود را هموار مینمایند، بیش از شرکتهایی است که سودهای بی کیفیت خود را هموار میکنند.
ساسان مهرانی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور فراهم آوردن اطلاعاتی در رابطه با تاثیر اعمال استراتژی های انتخابی شرکتها بر عملکرد مالی آنها صورت گرفته است. شرکت هایی که استراتژی مدیریت هزینه را پذیرفته اند از طریق قیمت تمام شده پایین تر نسبت به رقبای خود قادر خواهند بود سهم بازار خود را افزایش دهند. از سوی دیگر شرکت هایی که استراتژی تمایز محصول را به کار می گیرند ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور فراهم آوردن اطلاعاتی در رابطه با تاثیر اعمال استراتژی های انتخابی شرکتها بر عملکرد مالی آنها صورت گرفته است. شرکت هایی که استراتژی مدیریت هزینه را پذیرفته اند از طریق قیمت تمام شده پایین تر نسبت به رقبای خود قادر خواهند بود سهم بازار خود را افزایش دهند. از سوی دیگر شرکت هایی که استراتژی تمایز محصول را به کار می گیرند می توانند از طریق فراهم کردن محصولاتی که کیفیت منحصر به فردی داشته به مزیت رقابتی دست یابند. از نتایج دیگر تحقیق آن است که اعمال استراتژی تمایز محصول در بلند مدت دوام بیشتری در مقایسه با استراتژی مدیریت هزینه دارد.
ساسان مهرانی؛ امیر رسائیان
دوره 5، شماره 18 ، تیر 1386، ، صفحه 59-80
چکیده
ساختار سرمایه شرکتها نقش تعیین کننده ای در تصمیمات سرمایه گذاری ایفا میکند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین ساختار سرمایه به عنوان متغییر وابسته و نسبت های مختلف سودآوری شرکتها به عنوان متغیر مستقل میباشد. از این رو تعداد 189 شرکت در طی دوره زمانی 9 ساله، (1375-1383) مورد بررسی قرار گرفت. شرکت های چهار صنعت شامل صعنت سیمان، آهک و گچ، صنعت ...
بیشتر
ساختار سرمایه شرکتها نقش تعیین کننده ای در تصمیمات سرمایه گذاری ایفا میکند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین ساختار سرمایه به عنوان متغییر وابسته و نسبت های مختلف سودآوری شرکتها به عنوان متغیر مستقل میباشد. از این رو تعداد 189 شرکت در طی دوره زمانی 9 ساله، (1375-1383) مورد بررسی قرار گرفت. شرکت های چهار صنعت شامل صعنت سیمان، آهک و گچ، صنعت مواد و محصولات دارویی، صنعت مواد غذایی و آشامیدنی و صنعت ماشین آلات و تجهیزات که تعداد شرکت بیشتری در آنها موجود بود نیز انتخاب گردید تا آزمون های آماری در مورد شرکت های موجود در آنها نیز صورت گیرد. سپس اهرم مالی به عنوان متغیر وابسته و نسبت های سودآوری شامل نسبت سود عملیاتی به فروش، نسبت سود ناویژه به فروش، نرخ بازده دارایی ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، سود خالص به فروش، سود قبل از کسر مالیات به فروش، سود قبل از کسر مالیات به سود ناویژه و سود بعد از کسر مالیات به سود ناویژه به عنوان متغیرهای مستقل وارد مدل گردیدند. به منظور آزمون فرضیه ها از تکنیک آماری رگرسیون ساده بهره گرفته شد. روش رگرسیون مورد استفاده در تحقیق، روش رگرسیون ترکیبی با استفاده از داده های پانل میباشد. آزمون معنی دار بودن الگوها با استفاده از آمارهای T و F صورت گرفت.
طبقه بندیJEL: G32,C33