شکرالله خواجوی؛ محمد سیرانی؛ عباس اللهیاری
دوره 8، شماره 30 ، تیر 1389، ، صفحه 151-177
چکیده
هدف این پژوهش بررسی امکان سنجی کاربرد "تکنیک ارزیابی متوازن" در سنجش عملکرد بیمارستانهای شیراز است. ارزیابی متوازن یکی از تکنیک های حسابداری مدیریت است که برای اولین بار در سال 1992 توسط روبرت کپلن و دیوید نورتون ارائه گردید. ارزیابی متوازن بر چهار منظر یا دیدگاه مختلف سازمان شده که عبارتند از: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی امکان سنجی کاربرد "تکنیک ارزیابی متوازن" در سنجش عملکرد بیمارستانهای شیراز است. ارزیابی متوازن یکی از تکنیک های حسابداری مدیریت است که برای اولین بار در سال 1992 توسط روبرت کپلن و دیوید نورتون ارائه گردید. ارزیابی متوازن بر چهار منظر یا دیدگاه مختلف سازمان شده که عبارتند از: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد. در این پژوهش چهار دیدگاه مربوط به ارزیابی متوازن تحت عنوان سازه های مالی، مشتری، فرایندهای درون سازمانی و فراگیری و رشد در قالب یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری پژوهش نشان داد، شاخص سازی در چهار دیدگاه ارزیابی متوازن در بیمارستانهای شیراز امکان پذیر می باشد، اما تاکنون پیش نیازها و تفکرات لازم جهت پیاده سازی این تکنیک در بیمارستانهای شیراز به خوبی ایجاد نشده است. با بررسی های بیشتر مشخص گردید که دیدگاه مشتری مهمترین عامل و دیدگاه های فرایندهای داخلی، مالی و یادگیری و رشد به ترتیب در رتبه های بعد قرار گرفتند.