آرش قربانی؛ محمدرضا عباس زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر، که با استفاده از یک نمونه شامل 2642 مشاهده از دادههای سالانه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای دوره 1381 تا 1394 انجام شده است، مطالعه در خصوص پیامدهای همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده در آزمون فرضیههای تئوری اثباتی حسابداری است.در آزمونهای کشف مدیریت سود، محققین از متغیرهای جداکنندهای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، که با استفاده از یک نمونه شامل 2642 مشاهده از دادههای سالانه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای دوره 1381 تا 1394 انجام شده است، مطالعه در خصوص پیامدهای همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده در آزمون فرضیههای تئوری اثباتی حسابداری است.در آزمونهای کشف مدیریت سود، محققین از متغیرهای جداکنندهای استفاده میکنند که نمونه را برحسب وجود یا عدم وجود انگیزه برای مدیریت سود به دو گروه تقسیم میکند. به دلیل همبستگی مشوقهای مدیریت سود با متغیرهای عملکرد مالی، اهرم یا اندازه شرکت، استفاده از این متغیرها بهعنوان متغیر جداکننده در آزمون تجربی فرضیههای تئوری اثباتی متداول است. همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیر جداکننده به این معنی است که بخشی از تغییرات اقلام تعهدی غیراختیاری ناشی از متغیر جداکننده است و اگر این همبستگی در مدل تعهدی کنترل نشود این بخش به اشتباه به اقلام تعهدی اختیاری اضافه میشود. مطابق شواهد تحقیق، عدم کنترل همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده یادشده در مدلهای تعهدی، باعث ایجاد یک خطای اندازهگیری در برآورد اقلام تعهدی اختیاری میشود که علامت یا بزرگی همبستگیِ مورد تحقیق اقلام تعهدی اختیاری و متغیرهای جداکننده را به شکلی معنیدار تحت تاثیر قرار میدهد. یافتههای حاصل از یک شبیهسازی مونتکارلویی خطای نوع اول همچنین نشان میدهد که نسخههای تعدیلشده مدل جونز که در آنها رابطه اقلام تعهدی غیر اختیاری و متغیرهای عملکرد کنترل میشود، بهطور نسبی، خطای نوع اول کمتری ایجاد میکنند.
محمود لاری دشت بیاض؛ محمدجواد ساعی؛ آرش قربانی
چکیده
این مطالعه، با بررسی یک نمونه شامل 2702 مشاهده شرکت ـ سال از دادههای شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران، که مربوط به یک دوره زمانی 11 ساله از 1382 تا 1392 است، تحقیق میکند که آیا مدیران برای اجتناب از گزارش زیان، نتایج عملکرد سود و زیان خود را با استفاده از مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی دستکاری میکنند یا خیر. مطابق یافتههای ...
بیشتر
این مطالعه، با بررسی یک نمونه شامل 2702 مشاهده شرکت ـ سال از دادههای شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران، که مربوط به یک دوره زمانی 11 ساله از 1382 تا 1392 است، تحقیق میکند که آیا مدیران برای اجتناب از گزارش زیان، نتایج عملکرد سود و زیان خود را با استفاده از مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی دستکاری میکنند یا خیر. مطابق یافتههای مطالعات رفتاری، آستانه سود صفر یک مرجع روانشناختی با اهمیت است که مدیران در راستای آنکه از پیامدهای عدم دستیابی به آن اجتناب کنند برای دستکاری سود دارای انگیزه هستند. به رغم مشاهده یک ناپیوستگی شدید در توزیع تجربی سودهای شرکتهای نمونه در مجاورت آستانه سود صفر که میتواند ناشی از یک مدیریت سود باشد، آزمونهای استنباطی به کار گرفته شده در این تحقیق شواهد معناداری ارائه نمیدهد که مدیران شرکتها برای اجتناب از زیانهای اندک، نتایج عملکرد خود را با استفاده از رویکردهای مدیریت سود واقعی مانند ارائه تخفیفات فروش غیرعادی به مشتریان، اضافه تولید برای کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته یا کاهش هزینههای اختیاری به سمت بالا مدیریت کنند.