سید کاظم ابراهیمی؛ علی بهرامی نسب؛ محدثه حامدی
چکیده
سرمایهگذاران به منظور اتخاذ تصمیمات بهینه اقتصادی نیاز به اطلاعات قابل اتکا در تصمیمگیری دارند. این پژوهش به بررسی تاثیر اظهارنظر تعدیل شده حسابرس بر ساختار بدهی و بازده مازاد سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. نوع اظهارنظر حسابرس به عنوان متغیر مستقل و ساختار بدهی و بازده مازاد ...
بیشتر
سرمایهگذاران به منظور اتخاذ تصمیمات بهینه اقتصادی نیاز به اطلاعات قابل اتکا در تصمیمگیری دارند. این پژوهش به بررسی تاثیر اظهارنظر تعدیل شده حسابرس بر ساختار بدهی و بازده مازاد سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. نوع اظهارنظر حسابرس به عنوان متغیر مستقل و ساختار بدهی و بازده مازاد سهام به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. نمونه آماری مورد مطالعه، شامل 102 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادارتهران، طی سالهای 1391- 1395 است. دادههای مورد نیاز از کتابخانه بورس اوراق بهادار تهران، لوح فشرده رهآورد نوین و سایت کدال جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار افزار Eviews 9انجام شده است. دراین پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره و روش دادههای تابلویی استفاده شدهاست. برای بررسی رابطه میان متغیرهای ذکرشده، دو فرضیه تدوین گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که میان اظهارنظر تعدیل شده حسابرس با ساختار بدهی و بازده مازاد سهام رابطه منفی و معناداری وجود دارد
سید کاظم ابراهیمی؛ علی بهرامی نسب؛ صدیقه پروانه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول، جریان نقد آزاد، بیش سرمایه گذاری وکم سرمایه گذاری است. مدیران با انگیزه های متفاوتی اقدام به نگهداری وجه نقد می نماید. رقابت در بازار محصول یکی از مکانیزم های قدرتمندی است که می توان اطمینان حاصل نمود مدیران منابع را هدر نمی دهند. وقتی رقابت در بازار محصول وجود دارد سهامداران می ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول، جریان نقد آزاد، بیش سرمایه گذاری وکم سرمایه گذاری است. مدیران با انگیزه های متفاوتی اقدام به نگهداری وجه نقد می نماید. رقابت در بازار محصول یکی از مکانیزم های قدرتمندی است که می توان اطمینان حاصل نمود مدیران منابع را هدر نمی دهند. وقتی رقابت در بازار محصول وجود دارد سهامداران می توانند عملکرد شرکت های دیگر را مشاهده و از این طریق عملکرد مدیران شرکت خود را ارزیابی کنند. در این پژوهش رابطه رقابت در بازار محصول و رابطه تعاملی رقابت در بازار محصول با جریان نقد آزاد بر بیش سرمایه گذاری وکم سرمایه گذاری بررسی شده است. به منظور سنجش رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال- هیرشمن استفاده شده است، بنابراین نمونه ای شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از ده صنعت متفاوت ودر طی بازه ی زمانی 1388-1393 مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت ومعنادار شاخص هرفیندال - هیرشمن باکم سرمایه گذاری و بیش سرمایه گذاری است. رابطه تعاملی جریان نقدی آزاد و شاخص هرفیندال -هیرشمن با کم سرمایه گذاری معنادار است.